måndag, januari 16, 2012

AJ?!

"Ni tjejer snackar om att föda barn, men ni skulle bara veta hur det känns när en vaktel ska lägga ett på tok för stort ägg!" , eller något sådant.

Dagens fynd i vaktelburen gick inte av för hackor: ett ägg med vikten 24 g ! (de brukar väga runt 12 g) Jag tycker det är en bedrift att skryta om, med tanke på att vaktelhönornas egen kroppvikt bara ligger runt 150g. Stackars lilla djur. =/ Men alla verkar må helt okej. (Det hade inte jag gjort, om jag just "värpt" fram 1/6 av min egen kroppsvikt, det kan jag garantera!)


Fyndet jämte ett normalstort ägg tv. Nykokt fynd med två gulor th! (undrar om det ägget hade gått att kläcka? Tvillingvaktlar?)

5 kommentarer:

veronica sa...

stackare!! ett av mina starkaste barndomsminnen är när vår avelsundulathona fick värpnöd. ja det blev stopp. min mamma tänkte att värme skulle hjälpa henne att utvidga sig, och stoppade in undulaten i ugnen. men den dog.
Jo jag vill ha faveroller!! Jag bor på orust. Tänkte att jag skulle skaffa två riktigt bra ruvhöns för att få naturliga mammor och stoppa in ägg under dem. bra idé?

nordicharps sa...

Nämen! Lilla stackarn! Vad duktig hon var!

Linda Färnevik sa...

Veronica: det är väl en bra ide, men då får du anskaffa "mammor" av annan ras, faveroller ruvar i princip aldrig... Du får höra av dig om du vill ha ägg eller kycklingar, så ordnar vi det! ;-)

veronica sa...

ja, skulle ju var kul med några grönvärpare, då har man kanske lite mer koll oxå. Men ordnar det sig så kanske jag kan beställa några ägg av dig, för inte har du vuxna till salu? till sommaren någon gång? (vi har ju inte ens köpt gården ännu ;)

Linda Färnevik sa...

Det kan nog gå att ordna lite vad som... Bara du är ute i god tid med att "beställa" så kan jag nog ha (nästan) vuxna åt dig också? Även grönvärpare i form av isbar eller araucana?