tisdag, januari 31, 2012

Hönsköp

Okej, jag vet att jag har sagt att jag inte ska köpa in några höns utan bara ägg, men nu har jag gjort det ändå. Hoppas jag inte kommer ångra mig!

När det skulle säljas en araucanatrio i närheten kunde jag inte låta bli. Jag fick ju så få hönor, och dessutom hade bara en av mina skägg, som ser lite extra kul ut... Jag är väldigt svag för just sådant som är roligt och udda, så det här fina gänget sitter numera i karantän i den gamla risiga skogshuggarvagnen (numera kallad hönsbyschan... Till sommaren ska jag ha den till att hålla fler avelsgrupper har jag tänkt. Återkommer med bilder på detta spektakel en annan gång )(Den lilla röda är en tuppkyckling av egen uppfödning, som sitter med gänget för att upplysa mig om hurvida de nya bär på ngn dold sjukdom. Blir han sjuk, betyder det att nykomlingarna har en smitta utan att för den sakens skull vara sjuka...)

4 kommentarer:

Stickeri Stickera sa...

Vad fina de är. Smart att sätta en tupp av de egna i gänget för att se om han blir sjuk. Det ska jag nog med göra om jag köper in nya. Jag hoppas i och för sig på att kunna kläcka egna kycklingar här i vår.

/Paulina

Linda Färnevik sa...

Ja det är smart! Nu ska de sitta minst en månad i karantän tänkte jag, då har jag iaf gjort mitt bästa med tanke på eventuella sjukdomar...

nordicharps sa...

De där är väldigt vackra, som egna konstverk... Hoppas tuppen överlever.

Sara Ahlberg sa...

Jag vet precis vad du menar! Vi har sagt likadant... Men iblandr det svårt att låta bli! Hoppas det går bra!