fredag, januari 06, 2012

Hönsens vattenautomater

Jag beställde nya vattenatutomater med hönsen. Riktigt bra sådana, trodde jag. Dyra var de i alla fall, över 300kr/st (!) . 30 litersbehållare (= slippa fylla på varje dag), på höga ben (=inte massor av skit i vattnet) och med påfyllning uppifrån för att skona min rygg. Och så långt var de väl bra också.

Lösningen för att stänga till vattenöppningen vid påfyllnad däremot, var långt ifrån genialisk. Jag blev riktigt besviken faktiskt. En liten plastkula som dels var svår att få på och av, och dels sprack ju plasten efter ett antal påfyllningar, och det gick inte längre att fylla på själv utan det krävdes assistans av någon som höll i kulan. (alternativt fick man vara akrobat och själv hålla i kulan, samtidgt som man satt på huk och balanserade den fulla vattenkannan med en hand och ett knä...) Som om det inte vore nog, så blev packningen till "påfyllnadspipen" redan efter ngn vecka otät (på båda automaterna...), vilket resulterade i 30 liter vatten på golvet med mer eller mindre jämna mellanrum. SKITAUTOMATER! =(

Det är tur att jag är gift med en svetsare. Efter ombyggnad fungerar automaterna toppenbra!!!

2 kommentarer:

Johnna G sa...

Men de där blev alldeles utmärkta efter lite behandling! jag köpte en liknande automat förra hösten som var i plast. Den hade faktiskt något bättre vattenstopp än dina, den har en ventil som man vrider lite för att stoppa vattnet. Dock är den lite svår när det är minusgrader...
KRAM

Sara Ahlberg sa...

Åh, synd jag inte visste ni beställde det! Nu blev de ju bra efter modifiering, men vi har också haft en sådan... Kass!
Den i plast som bondjäntan beskriver är något smidigare. Även om det är något fel på våran så skålen måste vara tom när man börjar ;P