tisdag, april 03, 2012

Ärtgrönt äggnörderi

Äntligen har första isbarhönan börjat värpa, 6½ månad gammal! (Mina tidigare isbar började värpa vid drygt 5 månader, men visst, bättre sent än aldrig!) Och vilket ägg sedan, helt otroligt grönt och vackert, i det närmaste ärtgrönt! Jag blev riktigt lycklig, äggnörd som jag är. =)

Det var svårt att fånga färgen på bild, så att det framgick hur stark färgen egentligen var. Därför la jag först araucana-ägg runt omkring: vi tycker ju att araucanornas ägg varit starkt gröna (turkosa?), när vi jämfört dem med våra blekt pastellgröna blandrasägg (appenzeller-isbar)... Det gav dock inte alls önskvärt resultat, i jämförelse med isbarägget såg ju araucanaäggen i det närmaste vita ut... La till ytterligare ett gäng ägg, verkligt vita sådana från våra appenzellers, och först då lyckades kameran ilustrera det som mina ögon såg:

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Himmel och pannkakor, vilken färg!! Jag tror att jag öckså är äggnörd. Jag är helt barnsligt förtjust i mina små vaktelägg, som alla är olika :-)

Lisette sa...

Wow! Ursnyggt! Lika gott också kan man tro. Kan hon hinna lägga ett tjog sådana tills jag kommer på äggrunda på torsdag tro... ;)))

Stickeri Stickera sa...

Vao, vilken färg. Kul när de börjar värpa. Själv ska jag till att starta kläckaren i påsk har jag tänkt.

Linda Färnevik sa...

Sally: Ägg är roligare än man kan tro. Precis som hönor. ;-)

Lisette: har du tur kanske du kan få ETT. Men jag ska flörta lite extra med isbaren. Frågan är bara vad jag ska muta (locka? hota?) med för att få ut 20 ägg ur 4 hönor, på 2 dagar...

Paulina: ja äntligen! som jag väntat på de här äggen. =) Kul att starta kläckaren, vad ska du lägga i? Jag ska starta min idag, 105 ägg ska i av 5 olika raser...