söndag, april 08, 2012

potäter, kartoffel, pantoffel, jordpära...

Kärt barn har många namn. Och i år har jag dessutom flera olika sorter, känns väldigt roligt eftersom jag tidigare bara haft en per år.

Jag och svärmor har delat på påsar av sorterna Rocket, Early puritan och mandel (sen! den ska samsas med bondbönorna. Jag vill göra ett försök till med den kombon) och igår fick jag dessutom ett "påskägg" helt i min smak av svärmor: en låda med fyra olika sorters delikatesssättpotatis: Cherie, Juliette ,Marine och Amandine!

Helt plötsligt har jag massvis med sättpotatis, och dessutom av roliga sorter! Nu ska jag bara lyckas förvalta det här på ett bra sätt, för sättpotatis är ju tämligen dyrt (i alla fall om man vill ha något annat än de absolut vanligaste) och det vore både roligt och ekonomiskt att kunna spara egen potatis till ändamålet. Hur gör jag det bäst? De flesta sorterna jag har är ju tidiga, och då är det det där med hållbarheten...

Idag har jag satt ett gäng Rocket (mycket tidig) i hinkar. De får först stå i lekstugan, och så småningom i växthuset. Med lite tur blir det potatis till midsommar. =)

1 kommentar:

Mian sa...

Jag misstänker att Jan kommer att sätta 'Maria', 'Maris Bard' och 'Early puritan'.