söndag, oktober 12, 2008

Golvvärme

Golvvärme har väldigt många fördelar har jag förstått. Det är om inte annat hemtrevligt och mysigt att gå på ett varmt golv!

Anledningen till varför golvvärme upplevs så behagligt är att värmen alstras med låg temperatur fördelat på en stor yta. Dessutom värmer den snabbt upp luften som kommer ner på golvet och förebygger därmed kallras. Golvvärme frigör mindre damm än vanliga element eftersom luftrörelserna är mindre. Dessutom slipper man de dammsamlande elementen på väggen.

Jamen det är ju perfekt! Precis vad vi behöver! och vill ha...

...i hönshuset...!

Idag var det alltså dax att lägga in golvvärme i hönshuset. mkt arbete, hoppas hönsen bli nöjda. (och tacksamma. och värper många ägg åt oss... Annars hyr jag ut hönshuset som lägenhet, så det så! =))

Värmekabeln:

Gjuter plattan ovanpå:

Färdigt!


...och så var den dagen slut! =) Annars har vädret varit helt underbart, soligt och inte allt för kallt. Även hästarna njöt i fulla drag av solskenet:

Och jag... Jag har legat inne i sängen och varit tämligen ynklig hela dagen. Jäkla förkylning som inte vill ge sig, hela huvudet är som en myrstack och kliar, svider och värker... Stackars, stackars mig! =)



3 kommentarer:

Anonym sa...

:-D
Jisses, golvvärme till hönsen... vilka lyckans ostar. Mina får nöja sig med värmen från en röd lampa bara *skäms närapå* /Malin - Home On The Range

Hönsflocken sa...

Men du milde, det här vågar jag inte ens knysta om ifall våra höns hör för då lär dom väl börja tjata.
//M

bc owner sa...

Dina höno rfår det ju riktigt flådigt.
Detta kan vara en idé när vinterhuset här hemma ska rivas och buggas upp på nytt. Vet inte om jag vågar tala om det än för de som är utvalada att bygga. Risken är att de ger mig hammaren och säger 'bygg själv'.
Får nog komma med idén när det är dags för bygget att starta.