torsdag, oktober 30, 2008

Snö & elaka suggor

Jasså, och nu SNÖAR det! Fast, det lägger sig inte, det är faktiskt några plus och marken är våt... Men snöar, det gör det! =)

Jag har just tagit in suggorna, som gått ute i hagen det senaste halvåret, i stallet. Bra ide att göra det i mörker och snö, tänk om ngn smitit iväg, då hade jag inte sett vart de tog vägen ju! :-/

Nåja, nu gick det fint, de joggade entusiastiskt efter mig och mathinken. ;D (allt går med käk!)Väl inne släptes de ihop med småkillarna Hampus & Hugo. Majkens glädje att återse den förlorade sonen var mkt begränsad. Faktiskt så kände bägge damerna (ehm, kärringarna, snarare...) mest för att klå upp de mååånga gånger mindre småkillarna. Dessutom fick de för sig att utmana och slåss med varandra, de som gått ihop i åtskilliga månader och varit bästisar. VEM sa att grisar var SMARTA!?! *flinar*

Tyckte så synd om småkillarna, varför måste grisar vara så brutala när de bestämmer rangordningen? Smågrisarna "springer för livet" men suggorna fortsätter ändå. Har inte grisar ngn uppenbar underkastelsesignal ? (typ hundens ligga på rygg med blottad strupe eller hästens föltuggande, som "alltid" fungerar mot vuxna individer...)

Jag vet ju att det går över, men när småkillarna tittade bedjande på mig att "snälla ta ut oss från MONSTREN!!!" så var det svårt att låta bli. Lika bra att inte titta, så jag gick in... Grisarna klarar det där bäst själva...

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Usch, jag känner för dig, verkligen! Hur såg de ut på morgonen?

Anonym sa...

Du har så rätt, de klarar det bäst själva! Mina känner i alla fall om någon underkastar sig och slutar då.. säkerligen individstyrt.
Ha en glad Halloween.

Hönsflocken sa...

Hu så jobbigt! Ibland önskar man de kunde dra lott om rangordningen och sen hålla sig till den utan att behöva hacka/skada/bita varandra för att minnas.

Heja smånassar!

//F

Nina sa...

har du stripat några band ännu då?
nu ska jag hem....äntligen ... har haft fullt upp idag och städat så nu kan vi dansa på lagret .....

kram/Nina