torsdag, oktober 09, 2008

Äppelcidervinäger i bröd...?!?

... är det verkligen en bra ide?!?

Svaret är JA!!! =) Tro det eller ej, men det är fantastiskt gott! Idag har jag bakat wästgöta formbröd enl receptet på dikelmjölpåsen, ändrade dock lite då jag anser att en skållning ska stå över natten för att bli riktigt bra. =) Härlig konsistens och dito smak, så jag måste dela med mig av receptet, för er som inte köper wästgötarnas speltmjöl:

Wästgöta formbröd

Skållning:

180g dinkel fullkornsmjöl, 3dl vatten

Deg:

50 g jäst, 7dl mjölk, 2msk honung, 2 mask rapsolja, 280g dinkel fullkornsmjöl, ca 760g dinkel siktat mjöl, 1½ msk havssalt, 2msk äppelcidervinäger.

Till skållningen: koka upp vattnet och häll över mjölet, Blanda noga och täck över med plastfolie. Låt stå över natten.

Degen: lös upp jästen i mjölken, tillsätt honung och rör ner i skålldegen. Tillsätt olja och mjöl och arbeta degen ca 10-15min. Tillsätt salt och äppelcidervinäger efter halva tiden.

Låt degen jäsa till dubbel storlek. Dela i 4 delar och lägg varje del i lämplig brödform. Låt jäsa till dubbel stl.

Sätt in bröden i ugnen på 200 grader på nedersta falsen i ca 30min.

___________________________________________

I övrigt har det varit dagismöte och då kommunen säger nej till att vara borgenärer så blir det inget nytt dagis i dagsläget utan vi ska istället arbeta för att lösa konflikterna med kyrkan som vi hyr av... Vi hoppas dock fortfarande på eget i framtiden, allra helst i form av ett passivhus... =)

3 kommentarer:

Fake cake sa...

Gud va jag skrattade över ditt inlägg haha
jag gick till min spegel imorse och tänkte att spegeln förvränger nog allt till det negativa el !?! haha

Hoppas rovfågeln känner sig så eländig att den hänger sig i björken;)

Gud va vackra bröd du bakat..ser sååå mumsiga ut.
Ha en fin fredagskväll

Fake cake sa...

Hej!

Hoppas allt är bra på gården!
Du kan väl kika in på min blogg är du snäll;)

Kram lotta

annette sa...

Hej!

Var tvungen att kolla vem Lotta gav Awarden vidare till, och det har jag gjort nu, var ett trevligt besök och så fick jag ett jättebra recept på bröd också..

Ha en skön lördag!

//annette