onsdag, september 02, 2009

Sorg i kålgården

Grönkålen har varit otroligt lättodlad och trevlig, jag har haft en vackert grönskimmrande grönkålsskog som jag då och då skördat lite av och haft i bröd eller soppa.

Idag blev det ett abrupt slut på glädjen i kålgården, redan när jag klev utanför ytterdörre, alltså 10 meter från kålen, såg jag att något gått käpprätt åt h-vete. Min frodiga vackra grönkålsskog hade förvandlats till en skog av skelett. Skelett vars grenar såg ut att röra sig... Det myllrade av larver, jag hade helt missat äggen som fjärilarna lagt där i min "skog", sedan blev dte vackert väder... och poff. MYCKET larver blir det...Grönkålen var det ju kört för, den brände jag med larver och allt i en tunna. Sedan ägnade jag åtskilliga timmar åt att plocka kvarvarande små monster. Fick ihop så att de fyllde upp 2 cm i en 2-liters glasslåda. (Och då följde ändå de flesta av dem sin älskade kål in i lågorna...) Fattar ni hur mycket larver det är!?!

Vidrigt! Och sorgligt. Nästa år ska jag, vis av erfarenheten, odla min kål under nät.

3 kommentarer:

lilian sa...

USCH och FYYYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!
Jag tycker det varit ovanligt många elaka fjärilar, som lagt ägg i år!
När vi får sådana skador av larver på Pelargonbladen, kallar vi det för "fjärilsmarkeringar"...:-))
kram ma

Anonym sa...

Blä vad otrevligt !
De brukar äta slut på all blomsterkrasse här hemma, har inte testat att odla kål ännu. Man kanske ska ha fiberdukstunnlar om det blir sådär illa...Usch, det ser inte alls roligt ut !
Malin

Linda Färnevik sa...

Malin, lämpligtvis INNAN det blir sådär. =) Fast det gick så fort. Dagen innan hade jag inget sett (Inte letat heller dock...) och sedan var det bara sådär eländigt...

Odla under duk alt i tunnlar ska cäl fungera så det får det bli nästa år!

Min krasse är oskadd. och allt annat också. Dessa äter bara kål?