fredag, juli 04, 2014

Blomning i växthuset (och utanför)

Först och främst finns det förståsmassvis med tomater. Här är Gelbe Dattelwein. En för mig ny sort som jag fått av Ylva.
( till höger i framkant en... pelargon! Hör och häpna ;-) )



Tomatillon. Som enligt mannen med djungeln som vi besökte i helgen, skulle vara samma sak som trädtomat. Antagligen finns det olika sorter, för den här lilla rackaren har inga som helst likheter med hans trädtomat, varken i lukt på blad eller blommor, bladform, blomform, växtsätt... Hoppas de hinner mogna bättre i år än tidigare, för jag vill gärna få prova dem riktigt mogna. Tyvärr känns det inte jättehoppfullt, med tanke på hur kallt det varit ett tag nu...
Aubergin. Stora, lila blommor!

En nykomling i växthuset som inte blommar ännu. Kiwi. Köptes som minikiwi av en som inte vet hur minkiwi ser ut (dvs jag) men när växtslaget ifrågasattes av andra med mer erfarenhet, insåg jag att jag hade något helt annat än jag trodde. Spännande ändå. Kiwin är enkönad så det krävs både hane och hona för att få frukt. Dessbättre hade jag åtminstonde gjort det rätt ;-)
En annan nyhet som faktiskt blommar! Djungelgurka! Frösådd ungefär en månad senare än vad som stod på påsen för att jag fick ett plötsligt infall, men det ser ju ut att kunna gå ändå. De är pyttesmå, fruktkroppen ovan är inte ens  mm lång men man kan redan se att den är randig. Det ska bli spännande att se vad det blir av det här!
Ännu en för mig ny växt, som iaf snart går i blom. Gurkmelon. (Jag försökte i fjol också, men då dog plantan) Så får vi se om det blir något. Det har ju i ärlighetens namn inte gått jättebra för mig med melon tidigare.
Klassikern, physalis. Av någon anledning är den inte som vanligt i sitt växtsätt. Den är väldigt låg? Tidigare år har den blivit enorm. Kanske fick jag tag i frön av en annan sort? Mycket frukt blir det i alla fall.
Underbara lavendel! Som jag är dålig på att använda, men älskar att lukta på... I framtiden drömmer jag om att kunna ha lavendel på friland, gärna längs (den tilltänkta) gången från hönshuset/carporten till huset...

...och till sist något icke-ätbart, men som också är en favorit som jag fått vänta på. Det är flera år sedan jag planterade den här kaprifolen, och den har sett halvdöd ut trots omvårdnad. Har inte vuxit, bara haft ett par enstaka blad... Men i år drog den äntligen igång och nu doftar den alldeles fantastiskt!

Inga kommentarer: