torsdag, juli 10, 2014

6 ÅR med bloggen!

I går var det 6 år sedan jag startade upp bloggen. (pådriven av andra. Själv visste jag inte alls vad jag skulle skriva om och trodde aldrig jag skulle fortsätta. Men så blev det visst!) Då hade jag varit iväg och plockat jordgubbar. Och det gjorde vi idag också!

 Det här är nog lite sinnebilden av en lyckad sommarutflyktsdag! Nästan 30 grader och inte ett moln på himlen, men ändå med en lätt vind som svalkar.
Bilden är fusk. Den är tagen ett tidigare år. Så här gott om bär var det tyvärr inte nu
Först söta, solvarma jordgubbar i Dimbo. Vi var ute i absolut senaste laget, men nästan 7 kg plockade vi ihop (och det hamnade avsevärda mängder bär i magen också. Efter att handlaren uttryckt de magiska orden "Ja passa på och ät så mycket ni vill!" så var det fritt fram för barnen. Och oss, för all del) Det mesta har hamnat i frysen nu ikväll, för vinterns alla smoothies, men i morgon ska jag prova på att paleoanpassa favoritkladdpajen!

Därefter blev det bad för barnen i Folkabo, och därefter en liten loppisrunda till Pilakvarn. Där bjöds barnen på hembakt fika och dito saft, medan vi mammor fyndade friskt i lugn och ro. Det blev lite okynnesshopping, om än att allt (förutom skolästen som är helt oanvändbar med fin...) var saker jag har användning för. Och utöver detta blev det en regnjacka i nyskick samt ett par shorts och en hög strumpor till Tilde och tre barnböcker (bl.a. "Bland Tomtar och Troll från -79). Efter prutning, blev totalsumman för alltihopa lägre än vad regnjackan troligtvis kostat ny, så det här var helt klart ett lyckat köp!
Tilde inspirerades tydligen av sin mors ambitiösa prutande, så hon klättrade in i bilen, plockade åt sig lämpliga kontanta medel och gick sedan till loppisens ägare för att göra affärer. Hon köpte två leksaksbilar för en krona och ett parkeringskvitto! En blivande affärskvinna, helt klart!


1 kommentar:

Högagärde sa...

Å så härligt med jordgubbar. Just nu har jag faktiskt överskott här hemma så det blev fem flaskor saft.