onsdag, juli 02, 2014

Köksträdgården på Läckö slott

Solskensutflykt med Alma till Läcköslott med spökvandring och bad i det fantastiska vädret (vilket flyt vi hade där. Ösregn både innan och efter, men en bit över 20 grader, sol och vindstilla den här enda dagen!), och även jag fick mitt lystmäte tillgodosett; den fantastiska köksträdgården!

Mycket blommor, och inte alls så strikt som man kanske väntar sig i en slottsträdgård. Självsådder dök upp lite här och var, och tilläts vara kvar. Jag tror jag ska släppa in mer blommor vad det lider här hemma också. Inte så att det tar över, men lite mer, och lite nytt, än de nuvarande ringblommorna och solrosorna kommer säkert att dyka upp framöver!



 

Jag inspirerades också av sådderna i vågformationer som kom igen i flera land. Mjukade upp utan att bli rörigt. (mina egna försök att tänka utanför ramarna har hittills inte gått så bra. Sist så hade någon katt varit och krafsat dagarna efter sådd, så det blev bara ett virrvar, inga mönster... men det är bara att försöka igen! =) )
 Fokus bland grönsakerna låg på olika sorters sallad. Och sallad är så vackert! Och den här var inte alls besk som min ofta blir, för här hade de minsan vattnat ordentligt! ;-) Det fick vi erfara på restaurang Stallet där vi åt nyskördad sallad från slottsträdgården, med betor, rostade nötter och... getost. (Japp, jag fuskade. Men brödkrutongerna plockade jag iaf bort! )
 Jag fann också två nya favoriter som jag absolut ska så nästa år!

Mariatisteln, en släkting till kronärtskockan, och både vacker och god (och förbaskat taggig) Dessutom ska den vara hälsosam: i Mariatistel finns naturligt det aktiva ämnet Silymarin som traditionellt använts till att dränera, avgifta och förbättra leverns funktioner.
En annan favorit är broncefänkålen. Lika god som "den vanliga", men många gånger vackrare! Någon nämnde att det är perfekt att så fänkål just nu. Undrar om det även gäller broncevarianten? Det är nästan så att jag hoppas att det inte stämmer, för vart sjutton ska den då få plats? =)






















Inga kommentarer: