måndag, juli 14, 2014

Mötesplats Trädgård. Juli-2014

Ännu en trädgårdinspirationsevenemang, lokaliserat till Skaraborg den här gången! Mötesplats Trädgård.
Om möjligt ännu mer inspirerande än TusenTrädgårdar, då det fanns många fler ställen att besöka i närområdet, och jag därmed kunde välja sådant som jag är mest intresserad av. Vad det är, syns nog på bilderna. Trots att alla ställen hade stora och imponerande perennrabatter, så tenderar dessa att bara bli en fin bakgrund för mig. Mitt fokus är inställt på köksträdgårdar, växthus, kreativitet, detaljer, diverse intressanta byggen av olika slag och en och annan fin blomma. Här kommer en del av det jag sett under dagen:

Vigrum.

Betongplattor med hål i, planterade med taklök
Vackra, rakubrända blomstöd/dekorationer!
En blomma med mosaik
Färgglada betongpallar
Fler rakubrända växtstöd. Visst är de vackra!
Vallmo. Är inte frökapslarna nästan vackrare än själva blomman!?
Många olika ideer med cement och taklök!
Maria och Göran Elisson.
Fantastiska rosa näckrosor!
Mer vallmo. Här mot sparrisbakgrund

Höga växtstöd, pergolor och"lusthus"
Orangeri i anslutning till huset
Kreativa stenläggningar

Vitlök på tork

 Hjördis Blomberg.

Underbara fingerborgblommor. Så fantastiskt vackra, men tyvärr lika fantastiskt farliga att stoppa i munnen... (Tänker inte på mig själv här, jag kan låta bli. Det är väl snarare Tilde och Ayla som är i riskzonen)
Växthus/orangeri men murade väggar och många små rutor i taket!
Där inne fanns en mysig dagbädd. Fungerar säkert på natten också om man inte vill gå in (och det vill man nog inte)
...och ett HELT underbart golv!

I taket hängde en gammal korg upp och ner, med en knippe örter hängandes. Rolig ide för dekorativ örttorkning, men växthusklimatet är väl annars inte så lämplig för ändamålet.
Nästan overkligt färgad blomman för dagen
Köksträdgård i rödmålade pallkragar
Mysig pergola med vin och humle.
Genom en grind i häcken såg man vajande gula sädesfält. Väldigt vackert i sin enkelhet!
 Ulla Andersson och Gösta Nilsson.
Faluröda grindar, plank och växtstöd är vackert mot grönskan!
Köksträdgård inhägnad med staket/spalje
Grönsaker är vackert!
Rosa klematis klättrar på spaljen
Rosor i samma färgskala.

Välutnyttjat insektshotell. Här bygger de ut också!
Ett påbörjat projekt där trädgårdens många kompostbehållar integreras på ett estetiskt sätt istället för att bara förvisas till ett undanskymt hörn.
 Läckö Slott

Idag blommade det bland kålen!
Mycket av de rosa och gula skyarna som dominerade vid förra besöket, hade nu slutat blomma och i stället var det mycket kungsljus...
Här en som inte riktigt såg ut som dem jag är van vid.
Väldigt stora blommor! Men, det är väl ett kungsljus ändå?
Mariatisteln blommade nu också. Över huvud tagit la jag märke till mycket tistlar, martorn och annat taggigt idag!
Humlefavorit!
...och så luktärtor, förstås!








2 kommentarer:

Anne i Hjo sa...

Åh vilka vackra köksträdgårdar! I den här samlingen borde din också vara med tycker jag!

Högagärde sa...

Men oj vilka fantastiska trädgårdar du har besökt. Så fina.

Elisabeth