tisdag, mars 02, 2010

En liten hätta till chiliburken... och en OS-mössa

Som lite omväxling till tofflorna tog jag fram lilla virknålen och tunna garnet, och virkade denna lilla hätta till burken med torkade chillifrukter. Perfekt sysselsättning framför en filmen igårkväll!

Jag trodde att jag någonstans hade ett foto på min fantastiskt fina chiliplanta dignande av frukter, den som försåg mig med dessa otroliga mängder chili i sommras, men det verkar inte så... Jag kunde ge bort massor, och har ändå kvar så att det mer än väl räcker åt oss själva. Här är den iaf i slutet av juni, då den börjat sätta frukter.
Idag ville jag göra någonting annat än de eviga tofflorna, så det blidde en OS-mössa. Vad det nu skulle vara bra för, jag är ju inte alls intresserad av sport. Det tog dock bara 13 min sedan jag lagt upp bilden på facebook så var den såld. =)

5 kommentarer:

Pernilla Skällaredsgård sa...

Va du duktig du är på att virka. Vad tar du för tofflorna till barn.... de är ju så söta. Kunde ju vara roliga att ge syskonbarnen. Hadde jag kunnat skulle jag gärna lärt mig men tyvärr håller inte lederna i händerna till det. Själva har vi letat os mössor men det finns inte att få tag på. Här finns 2 killar som önskade sig sådana.

Anonym sa...

Varför sålde du mössan för? Du passar i den.

Linda Färnevik sa...

Tack Pernilla! Mina leder tycker inte heller att virkningen är ngn höjdare faktiskt... Jag har inte haft ont i händerna på 10 år men nu är fingarna ömma, stela och svullna. Vi får väl se hur länge det går. =) Barntofflorna tar jag mellan 150 och 250 för, beroende på modell och material...

har förstått att många ville ha OS-mössor. De är ganska enkla att göra, jag delar gärna med mig av mitt "mönster" om du ändå vill försöka!

Anonym: OS-mössa är inte min grej. Folk kan ju tro att jag är en sportfåne ju! =)

Pernilla Skällaredsgård sa...

Tar gärna mönstret.... Min farmor sa att hon kunde göra till killarna. Om du orkar så beställer jag gärna 2 par tofflor till mina syskonbarn... De får bli till födelsedagen el påsk...beroende på när de är färdiga. Skall be syrran mäta fötternas längd kanske.

Tänkte titta upp till dig i början av maj tror jag. Skall beställa kalkoner. Kanske värper dina så du kan sälja lite ägg oxå. Vi hörs av och ha en trevlig kväll. Ta det lungt med virkandet så du orkar hålla på i längden. Kram Pernilla

Linda Färnevik sa...

OS-mössan ala Färnevik. Dvs så här gjorde jag. Ngn vettig beskrivning är det kanske dock inte... =)

dubbelt garn Freja från svarta fåret. Virknål 6

v 1: Gör en magisk ring med 8 fm
v 2: 2 hst i varje fm=16
v 3:(1hst, 2hst i nästa)=24
v 4: (2 hst, 2hst i nästa) =32
v 5: (3hst, 2 hst i nästa) = 40
v 6: (4hst, 2 hst i nästa) = 48
v 7: (5hst, 2 hst i nästa) = 56
v 8 -? 1 hst i varje hst tills mössan fått önskad längd.

Avsluta med 2 varv fm.

Randningen har jag gjort så här:
gult 5 v, vitt 2 v, svart 1 v, blått 4 v, 1 svart, 1 vit, 3 gul. och sedan blått resten...