måndag, mars 15, 2010

Vad ska man välja? Jäskorgar

Ända sedan jag började baka bröd lite mer seriöst för 3 år sedan, har jag sneglat på jäskorgar, korgar som man jäser bröden i för att få höjd på dem. Nu har jäskorgar blivit lite vanligare och lite billigare, så snart kan det nog vara aktuellt med ett köp, men nu är frågan, vad ska man välja? De finns ju i flera olika material, och ingenstans har jag hittat info om för och nackdelar med de olika...

Jag vill inte ha i träfiber, utan det är antingen rotting eller pil som gäller. Men vilket? Pilkorgarna är handgjorda, och kan därmed skifta lite i utseende men det gör mig absolut ingenting. Och de är ngt billigare än rottingkorgarna. Men är det måhända ett tecken på att rottingkorgarna är lite bättre, får man alltid vad man betalar för?

Bilderna är lånad från Hemmakocken

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Oj, jag visste inte att det var en sådan vetenskap med jäskorgar - på min tid så tog jag vilken korg som helst för att jasa i. Intressant.

Linda Färnevik sa...

Det är nog med jäskorgar som med det mesta annat här i livet, det behöver inte alls vara så förbenat komplicerat. Det går egentligen fint att jäsa i handduksklädda durkslag också. Men det blir jäkligt fint i riktiga jäskorgar... (och visst måste det vara skillnad på de olika materialen, varför finns de annars, när de ser likadana ut? eller? =))

Frun sa...

Det kan inte vara så enkelt att pil är billigare material än rotting :D

Linda Färnevik sa...

Jo kanske, men de i pil är ju handgjorda...?