lördag, mars 13, 2010

Finaste lammet hittills!

Nu är även Tekla lammat. Hon fick bara ett lamm i år, en stor, stark och mycket mycket fin flicka, svart med vita tecken precis som mor sin: Precis vad jag önskat mig! Den här lilla flickan stannar därför här hos oss, varken till salu eller till slakt alltså. Förlossningen var okomplicerad men relativt långdragen och lite tuff för Tekla: lammet var ju ordentligt stort.

Finull behöver som sagt inte alls tvunget få stora kullar, Tekla är själv 4-född, men fick 2 lamm första året, och nu 1. Jag är helt inne på att det hänger jättemkt på hur man håller dem: Våra går på lösdrift och kan springa ute i stor hage året runt, och lever uteslutande på grovfoder. Dessutom får de gå på förhållandevis magert bete under betäckningen. Då får de färre lamm än får på stall som äter kraftfoder, det är jag alldeles säker på. Även om det säkert kommer dyka upp enstaka stora kullar här också.

2 kommentarer:

nordicharps sa...

Åååå vad sött!! Jag vill oxä ha ett lamm!

Pernilla Skällaredsgård sa...

Så söööööta.... vill också haaaaa.
Men man kan ju inte ha allt tyvärr. Får börja övertala sambon kanske. Vilket paradis er Alma växer upp i. Alla djur och en duktig mamma och pappa. Kan ju inte bli bättre. Lycka till med allt. Kram Pernilla Skällaredsgård