fredag, mars 06, 2009

Det kan ju inte bli bra jämt. Mer färskost

Idag förvandlade jag mjölk till fil, det var ju smidigt, enkelt och gott, men tog faktiskt längre tid än vad jag trodde att få den tjock, snarare 24 timmar, än de 12 jag läst om. Bra blev det iaf.

Vad som inte blev bra däremot, var dagens färskost, men det berodde inte på själva osten. Gjorde en likadan ost som igår med citron, och smaksatte med gräslölk och salt. Dessvärre hade jag nog sköljt gräslöken lite dåligt innan jag frös in den, och jag sköljde den inte på nytt, så resultatet blev en färskost med knaster i... Ja ja, slarvigt, och jag får skylla mig själv. Så kan det gå! På minneslistan står nu. Skölj! Noga! och så en gång till! =)

Gårdagens vassle blev ett (eller vaddå ett, det blev faktiskt 4 limpor) mkt gott bröd med dinkel, råg och olika brödkryddor. Luftigt, segt och gott!

1 kommentar:

Göran sa...

När du berättar att du gjort fil av mjölk, tänker jag på min mormor. Så gjorde hon. Hon hade bunkar i skafferiet med filmjölk. Smakade helt underbart.