lördag, mars 07, 2009

Hemgjord ostkaka och död höna. (Dessbättre inte på samma plats, vid samma tidpunkt...)

En av mina svarthönor har idag avlidit, drygt 1,5år gammal under lite mystiska omständigheter...

Hon har värpt sista månaden, riktigt bra sista veckan t.o.m. Lade ett ägg i går, var pigg och fin i morse, röd om kammen, år frukost, bråkade med unghönsen. Var som vanligt på alla sätt. Strax före 10 hade hon lagt sig i ett rede, inget konstigt med det.

När jag kom ut vid 15 låg hon fortfarande i samma rede, jag böjde mig ner för att kika, tänk om hon kanske ville ruva, det passade ju bra. Då ligger hon där, alldeles blek, med huvudet lutat mot väggen och blundar. När jag lyfter ut henne, lutar hon huvudet bakåt, blir grumlig i ögonen... och dör.

Hur gick det här till egentligen? Har undersökt henne lite snabbt, inget ägg som fastnat, fin i fjädrarna, ingen ohyra. Kanske lite tunn, men inte mager. Det som ev är konstigt är att krävan möjligtvis kändes större och mjukare än vanligt, annars var hon fullt normal... Men död. *suck* Hon var ju den enda av svarthönsen som värpte! Dessbättre har jag två 5-veckors döttrar efter henne, kan de skynda sig att bli vuxna så jag får lite ägg?!?

Lite glädje i hönshuset dock, och det är att MINST 29 av de 30 äggen i kläckaren lever och har hälsan vid dygn 5. (det sista ägget vet jag inte, det var svårt att se, men jag tror att det lever också)
_____________________________________________________

Och så var det ostkaka då. Köpt ostkaka är ju gott. Men i jämförelse med hemmagjord, är den tämligen trist. Idag har jag för första gången gett mig in på att göra egen ostkaka, vilket blev minst sagt lyckat, och inte alls var särskilt svårt (men visst, lite tid tog det förstås)

Så fantastiskt gott med lite av sommarens jordgubbssylt på! (jag skulle förstås haft grädde till också, men hade bara pinfärsk sådan. När jag vispade den blev den inte tjock trots rumstemp. När jag ändå fortsatte att vispa gick den från lättflytande grädde... till smör. Hur fasen det kunde lyckas, har jag ingen aning om)

4 kommentarer:

Koola Viola sa...

Tråkigt med hönan, men roligt med äggen. Håller tummarna för att det blir en bra kläckning :o)

lilian sa...

Vänta bara..................tills du får din mormors recept på brynost

Nina sa...

tråkigt med din lilla höna!

men vad du håller på i köket . mäkta imponerad !
jag älskar ostkaka !!

alla ligger och sover till och med hunden vill inte gå upp....

kramar /Nina

Anonym sa...

Usch då, vad trist med hönan! Jag har nåt inne hos mig, till dig!