söndag, maj 23, 2010

Dammsugarförsäljare

Igårkväll hade vi besök av två tjejer som spenderade sin lördagskväll med att rengöra våran vrålskitiga vardagsrumsmatta. Mattan är 8 år gammal, och aldrig seriöst tvättad då den inte går in i tvättmaskinen... ja ni förstår hur den såg ut, den hade utsatts för div spill genom åren, allt från färgglada drinkar till babyspyor... Nu är den jätteren, och jättefin, som ny faktiskt.

Det var en imponerande maskin de hade att förevisa, men nej, det är inte realistiskt att köpa en dammsugare för 40.000 (och inte 30, eller 18, eller 12,5 heller) när man i slutet av månaden räknar på vad man stoppar i kundvagnen när man handlar mat, för att inte komma fram till kassan och få beskedet att "köp medges ej". Inte alls realistiskt. Lite synd, för den gjorde onekligen fantastiskt rent, och jag hade hemskt gärna gett vår säng en sanering också...

Men våran 12 år gamla volta, inköpt för en 40-del av ovanstående pris, får allt gå i 12 år till, även om den i jämförelse vad vi fick se igår, knappt gör rent över huvud taget. =) (Dessutom, "dammtussar är bara ett bevis på att man har roligare saker för sig än att städa". Så det så. =))

11 kommentarer:

Anders T sa...

Coolt! Undras hur många demon de gör innan de får sälja?

Linda Färnevik sa...

Det var de lite hemlighetsfulla om. Men påstod sig ha sålt 15 maskiner under de 2½ vecka som de jobbat med det här. (Vi var också nyfikna vad de fick i provision, men det ville de inte berätta. =))

Sjömans-Elin sa...

Jag hade en kompis som sålde sådana där maskiner. Enligt honom var det ganska många som var villiga att kasta upp x antal tusenlappar på bordet och yes, han fick bra betalt för det. Dessutom påstod han att de faktiskt var bra. Men jag vet inte. Han var inte direkt killen jag ser framför mig när jag tänker på dammsugning... Men grattis till den rena mattan! (Den såg lite sunkig ut :P )

Madelene sa...

Vi hade en sådan demo för ett par månader sedan. Blev inte direkt imponerad, speciellt inte av priset. För dom pengarna kan jag köpa många na mattor och betala någon för att dammtorka hela huset ganska många gånger också.
Sen lovar de att man ska få gratis service och reservdelar och blaha blaha... Men hur blir det om de nu säljer ett antal dammsugare och sedan gör företaget konkurs, vem står för garantierna då??

Linda Färnevik sa...

Jag var imponerad av maskinen, fasen vad rent det blev. Är helt säker på att det är en bra apparat... Men hellre lite skit i hörnen.... än att lägga ut 40 papp på en dammsugare.

Finns säkert många som lockas, eller luras, eller känner sig tvingade, att köpa. Försäljare av dylika produkter är ofta väldigt påstridiga, och blir inte sällan sura när man inte vill köpa. Dessutom ifrågasätts gärna ett nej både 10 och 15 gånger...

nordicharps sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
nordicharps sa...

OK - nu vadar jag in i diskussionen! Jag har köpt en gammal begagnad maskin för 12 500. Jag gör träarbete inomhus, har 2 mycket lurviga hundar som går in och ut samt ett utbrändhetssyndrom som gör att jag är inte alls sugen på att använda den lilla energin jag har till att städa. Ni kan tänka er hur det ser ut hemma...(och Linda hon vet!)
MEN - jag har också 2 dotter med allergiska problem som lider när de kommer hit. En vanlig dammsugare slänger upp dammet i luften så att det blir jämnt fördelat. Men den nya maskinen finns det verkligen borta. Jag tycker att den är - i mitt fall - en bra investering.

Linda Färnevik sa...

Jag tror också det är en jäkligt bra maskin som jag skrivit tidigare, den imponerade stort på mig genom att få den här gamla äckliga mattan att bli som ny. Och jag hade gärna haft en själv, men inte för så stora pengar (som dessutom inte går att frambringa)

Att andra köper den, i alla fall till det priset du gav Sally, kan jag dock förstå, särskilt om man har "särskilda behov" sas, för den var ju som sagt väldigt effektiv.

(Jag kanske får hyra din ett par timmar och sanera min säng, Sally. =))

nordicharps sa...

Det får du!!

Anonym sa...

Mattor som inte går in i tvättmaskinen tvättas här med högtryckssprutan. Har inte dyrare mattor än att OM de inte skulle klara det.... Ännu så länge har alla typer av mattor fixat trycket. Lägger dem i blöt i en balja några timmar och högtrycker dem sen, är lite försiktig dock med kanterna...

/ janita

Linda Färnevik sa...

SMART Janita! Varför har jag inte provat det för?!