torsdag, maj 13, 2010

Mer växthusfix

Regn regn regn, inte det bästa vädret när man som jag planerat att snickra och måla... Som tur är, var det växthus som skulle snickras och målas, och sådana har ju en insida där man är tämligen skyddad från väta och vind. Sagt och gjort, nu har insidan av bygget fått sig en omgång.

Det har blivit ännu en spalje, fast inne i växthuset, där jag tänkte att den tidigare nämna vinstocken skulle få klättra... Vad jag ska ha för sort har jag ingen aning om, men jag tar gärna emot tips. Gröna ätdruvor, gärna kärnfria...

Och så har jag målat. Jag inser att jag missbedömt färgåtgången, min "väl tilltagna" hink är gärna slut nu...

Jag har föresten konstaterat att jag nog måste plocka ner plasten från " spaljekortsidan", så jag kommer åt att måla reglarna därunder. Annars kommer jag nog aldrig sluta störa mig på det faktum att de är omålade... (ja egentligen gäller detta även takreglarna, på såväl in som utsida, med det känns lite... overkill. Jag väntar nog med det tills jag helt enkelt inte står ut längre =))

Jag funderar dessutom på vad jag ska hitta på med den andra kortsidan, den med dörren... Jag är inte nöjd som den som den är nu i alla fall, täckt med trasig växthusplast... =/ Jag vill nog kunna ha hyllor på insidan tror jag, till krukor mm. Eftersom den gaveln ändå vetter mot brygghuset, så kommer det inte någon nämnvärd sol från det hållet i alla fall... kanske får det bli en trävägg där. Eventuellt med ett fönster ovanför dörren... Och så får jag väl öppna plånboken, och köpa ny plast till dörren, sedan ser det nog helt okej ut!

Ju mer jag grejar med växthuset, ju mer rubbas min innan så fasta inställning att i växthuset ska jag bara odla. Alltså ha som ett rent drivhus. För det blir ju ganska fint... Och mysigt. Jag kanske vill sitta här inne också, och dricka en kopp te eller så...? Hm, vi får se vad det blir av det hela.

3 kommentarer:

Göran sa...

Grattis. Det blir verklighet helsnyggt och praktiskt.
Ett litet tips bara när det gäller vinrankan du tänker plantera.
Gräv ner den utanför växthuset och led in stammen under sockeln. Då spar du odlingsutrymme inne och plantan får vatten när det regnar. Bara lite gödning då och då.
Så har jag gjort och det har funkat i mer än 15 år.

Sjömans-Elin sa...

Så fort det blir grönt på spaljéerna kommer du inte se baksidan. Överarbeta inte, Linda. Lägg energin på virkningen istället. Seriöst.

Linda Färnevik sa...

Bra tips Göran, vi får se om jag kan göra så... (Du skulle sagt det liite tidigare, innan jag hann bygga som jag gjorde dock, men det går kanske att lösa. =))

Elin: Jag har inte virkat en maska sedan du åkte. I need you! =)