lördag, maj 22, 2010

Växthusbevattning

Så till nästa fundering: bevattningen i växthuset. Att vattna med slang har nackdelen att växterna "chockas" av en massa kallt vatten. Vattenkannor är tungt, och kräver en jäkla massa kannor att fylla upp för att vattnet ska få stå och bli ljummet... Så finns det olika slangar att köpa som droppar/svettas ut vatten, vilket ju är betydligt trevligare för växterna och arbetsbesparande för en annan...

Vi hade en illorange, 10 år gammal "droppslang", av enklaste modellen, liggandes (från förra husets förra ägare =)), som jag nu har testat. Den kunde varit lite längre, och jag får göra mer hål i den tror jag, men i övrigt kan den nog tänkas fungera! Jag ska laborera lite mer med den, och förhoppningsvs blir det bra. Vore en väldigt ekonomisk och behändig lösning! =)

6 kommentarer:

Åsa sa...

Precis så hade jag tänkt att göra i år fast jag funderar på att ta vanlig slang och göra hål i, vattna är inget roligt och jag brukar slarva framåt sommaren.

Linda Färnevik sa...

Det går säkert lika bra det! nackdelen med den här enkla varianten (och hemgjord dito) är väl att hålen lätt sätts igen, men jag vet inte hur stort problem det egentligen är...

Anders T sa...

Vi hade en spridare i vårt växthus förra sommaren men då i ett aluminium. Tillsammans med en timer fungerade det ganska bra. Sen köpte vi droppsland också men den fungerade ganska dåligt. Bevattning är inte så enkelt.

Linda Färnevik sa...

Nej det är ju inte det, inte alls lätt! (inte ventilation heller, men det blir ett senare problem...)

En spridare hade nog öst ut för mkt vatten på fel ställen i ett hus som mitt. Trä är ju alltid lite känsligare...

Om jag får den här droppslangen att fungera skapligt, så kan jag ju komplettera med lite vattning med slang/kanna...

Vi får se, nu ska jag komma på hur man på ett bra sätt gör nya hål i slangen. med grov nål så "svullnar" hålen igen direkt tyvärr, och fungerar bara med ett förhållandevis högt tryck i slangen... Men då står det i stället strålar rätt ut, vilket inte heller var vad jag hade tänkt. Försöken fortsätter. =)

Unknown sa...

Hej!

Jag brukar läsa din blogg, jag är själv ifrån Gökhem och tycker det är så roligt att det har blivit liv på en sån vacker plats som har stått tomt så länge! :)

Tips till vattning är ju att ställa ut en tunna vid t.ex stuprör och så, med våran sommar så är det ju inga problem att fylla den, eller också att ställa den utanför växthuset kanske, då blir det inte så långt att gå, men det är ju ändå problemet med att man måste bära tunga kannor, blommor/växter älskar ju regnvatten annars! Jag kan inget om slangar eller något sådant men kan det inte funka med en hålslagare att gör hål med!? eh.. som sagt jag vet inte vad jag pratar om men det for igenom huvudet bara! :)

Mvh
www.sofieherself.blogg.se

Linda Färnevik sa...

Sofia: roligt att du gillar bloggen, och kul att du känner gården sedan gammalt!

1mm-borr fungerade fint att göra hål i slangen med, för övrigt. =)