söndag, maj 30, 2010

Tovigt värre

Idag utökades fårflocken lite; Camilla, min medryttare, kom hit med transporten fylld med får. =) 6 nya, extremt lurviga och toviga blandrasflickor (finull, rya, lite gute och lite köttras av okänd kvalisort) står nu i ladugården och väntar på att få en klippning och kanske lite pedikyr, innan de får förena sig med resten av gänget på betet.

Tackorna är inte klippta sedan våren 2009, så de ser ut därefter. Vi ägnade eftermiddagen åt att klippa en av dem (den längst till vänster, om ni inte ser det...=)), vilken pärs! Inte blev hon vacker heller, men i alla fall bättre än innan. =) Jag får lite ågren, när jag tänker på att resten också måste klippas, men när det väl är gjort så blir det nog bra. Det är söta och rara får i alla fall, om än något skygga.

13 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Jisses! Det är en sjuhelvetes massa ull att bli av med. Tänk vad lyckliga de kommer vara när de äntligen är nakna! :O)

Linda Färnevik sa...

Tror jag också! Komsi komsi! =)

Bolsråsen sa...

Men hur tänkte du egentligen? Det närmaste jag har kommit någonting som har med klippning att göra är när jag har klippt Axels hår. Det får nog bli båda pannkakor och bolibompa hos er om vi ska lyckas med en enda av dem!! /Hanna

Linda Färnevik sa...

Jag tänkte som så, att ni är naturbegåvningar! Och envisa. Jag menar, ni flyttar ut på landet för att självhushålla utan förkunskaper och klarar er rätt bra... så jag tror att ni klarar det här också. Jag har höga tankar om er som du ser. =)

jag kan inte heller klippa, men jag visar er tekniken, sedan gör ni så gott ni kan. =) Och jag matar era barn med pannkakor och sätter dem framför nalle puh eller dylikt. Det kommer gå fint! Ett klippt får är bättre än inget vet du! =)

Linda Färnevik sa...

(och går det inte, så har ni iaf prövat! =)))

Sjömans-Elin sa...

Asså, jag kan inte låta bli att tycka att det hela låter som djurplågeri... :/ Stackars får, vilken pärs de kommer utsättas för! Med en massa noviser och vass sax, menar jag.

Annelie sa...

De var inte lite lurviga damer! Jag som precis klippt mina egna och tyckte de blivit nog ulliga sedan i höstas, de här de går inte av för hackor. Hoppas ni har vassa skär på maskinen eller handsaxen.
En välgärning är det iallafall när din tar er an dem.
/Annelie

Anonym sa...

Tack för kommentar hos mej! Och tänk... vi har libbstickan till höger:)
Har läst om dina vedermödor med fåren, har aldrig sett så mycket päls på ett får förut! Hjälp vilken tid det måste ta att klippa det!! Lycka till med projektet.

Solskenshälsning från Eva-Mari

Linda Färnevik sa...

De är inte illa skötta för övrigt, bara oklippta, men nog blir det skönt för dem att bli av med all den här ullen! En massa nybörjare som klipper är kanske inte optimalt ur flickornas synpunkt, men bättre än inget! =)

Saxen var väldigt vass när vi började iaf, men det går inte att komma ifrån att den mattas rätt snabbt...

nordicharps sa...

Det enda jag kan säga är - hjälp...

Linda Färnevik sa...

Sally: det finns en massa ull till dina grisar att hämta! Åtminstone mina nassar tyckte det var världens bästa bomaterial...

nordicharps sa...

Roligt roligt!! De kommer att bli hyperhappiga! Kan du behålla den tills på onsdag? jag har fullt upp just nu....

Linda Färnevik sa...

Jodå, visst kan jag det! Ta med mååånga sopsäckar, och lägg upp ett lager inför vintern också. =)