fredag, maj 28, 2010

Växthusventilationen...

...blir en senare fråga, trodde jag.

Men det visade sig, att redan när det "bara" var knappt 20 grader ute, så sköt växthustemperaturen i höjden när solen sken, och det tenderade att bli ohälsosamt varmt där inne.

Den enda lilla taklucka som fanns där sedan innan, räckte inte på långa vägar trots att dörren förstås också var öppen, så det blir till att göra fler ventilationsluckor. Inte det allra lättaste att få till, på en konstruktion som inte är anpassad för luckor, ska jag tillägga... =/ Inte heller kunde vi ha den befintliga luckan som förebild, för den läcker in ngt förskräckligt, sitter onödigt lågt (värmen stiger ju uppåt...) och är dessutom svår att öppna när växthuset så småningom är fullt av växter...

En ny lucka är iaf uppe och det blir skapligt, tre till så ska jag (och växterna) nog vara nöjda sedan. =) Jag har i dagsläget ingen anordning för att hålla luckan öppen, utan den stöttas bara av en bit läkt. Så småningom hoppas jag på att jag får möjlighet att sätta automatisk öppning på iaf en del av luckorna, det hade ju varit förjäkla smidigt! =)

Inga kommentarer: