fredag, mars 16, 2012

Äntligen Berits tur!

När jag gick in från fårhuset i morse, hade en del av Berits vatten gått. Äntligen, hon har falsklarmat flera gånger den gångna veckan men nu var det uppenbarligen dax. Efter några timmars lättare värkar utan att något hänt, kände jag att det var läge att undersöka varför de små dröjde...

Naturligtvis låg de fel, vad annars? =/ Efter lite krångel fick jag fatt i ett par bakben och ut kom en stor och regäl bagge. Nästa lamm kom med rumpan först, och var dessutom omgiven av lite ben och ett huvud. Ungefär här greps jag av lättare panik: inte en gång till!

När jag sedan lyckades reda ut det hela själv, fick fram två bakben (tillhörande samma lamm...) och fick ut ännu en stor bagge, kändes det dock ganska bra, och att få ut nummer lamm tre som kom med huvudet först och därför fick tryckas tillbaka så att jag även fick med dess framben, kändes plötsligt som en baggis. =)

Det blev visst "bara" tre lamm ur den här tjocka magen, vem kunde väl trott det. Ännu ett gäng stora trillingar. =)Kanske inte fullt så stora som Trulls, men runt 4 kg i alla fall.










47 lamm and counting. =) (4 tackor kvar nu)

1 kommentar:

nordicharps sa...

Du börjar bli en riktig expert!