måndag, mars 26, 2012

Lite närmare presentation

så här ser de ut, mina nykomlingar. Vad jag ska med dem till? Ja säg det... Men det är fantastiskt vackra! En annan fråga är hur de ska bo sedan. (Nu har de en box i ladugården tills vidare) Ska de gå lösa på gården? Jag hoppas och önskar det. Enligt vad jag har hört, så ska inte höken gå på dem, och marklevande rovdjur klarar de sig i från eftersom de så fort skymningen nalkas, flyger upp i träden. Men kommer de stanna här, eller flyga bort för mig? Hur gör jag för att förhindra det? (utan att vingklippa, det är inget alternativ. De ska kunna sätta sig i säkerhet om det behövs, som sagt...)

Borde jag ha dem inhängnat, och i så fall var och hur. Ska jag stjäla en "hönsbox", jag som redan har fler raser än boxar..?. Eller kan de bo med hönsen? Det är sådant här som är nackdelen med att vara lite lätt impulsstyrd, man får väldigt mycket att tänka på efter, när man inte tänkt före. Jag skulle ju köpa en barnkanin till Alma, och så kom jag hem med dessa. =)

11 kommentarer:

Elin sa...

Jag kan konstatera att du har tagit spontanshopping till en ny nivå...

veronica sa...

fritt på något vis annars är det väl ingen mening att ha dem.. man kanske bara måste mata in dem ett tag först så de vet var de hör hemma?

marie sa...

Spännande;) Kan de verkligen flyga dessa bjässar? Mina brahma är ju för tunga, vilket vingspann de måste ha. Otroligt vackra i alla fall/Marie

Linda Färnevik sa...

Elin: =)

Veronica: jo då, visst kan det vara meningsfullt även om de är inhängnade, de är ju vackra även innanför ett stängsel. =) Dessutom varnar de när det kommer bilar etc, vilket kanske också fyller en funktion...

Marie: flyga ja! När jag hämtade dem i Skara såg jag dem flyga upp på ett tak! De är inte alls särskilt tunga, även om de ser stora ut. Hönan väger mindre än vad mina faverolletuppar gör, tuppen bara kanske ett par kilo mer. Men de är väldigt starka! Åtminstone tuppen, jag har träningsvärk i armarna efter infångandet och fasthållandet igår! =)

nordicharps sa...

Men den du köpte dem av måste väl kunna råda dig? Annars kan jag försöka få tag i Åsa och höra hur de gör, om du vill!

Linda Färnevik sa...

Han sa väl bara att man kunde släppa ut dem. och att han hämtat sina hos grannen, lite då och då. ;-)

Hör du med Åsa, tips är väl alltid intressant! Speglar har jag hört, att de ska uppskatta...

Mian sa...

Jisses! Spännande.
De låter ganska rejält, eller?

Linda Färnevik sa...

Än så länge är det ganska tysta. Men jag har hört hur de kan låta. Ibland låter tuppen som en enorm katt, han jamar! =)

Sjömans-Elin sa...

Alltså Linda, om man inte har råd med ett miniväxthus i plast från Plantagen för en hundring, hur fasen har man då råd med påfåglar? Liksom lite nyfiken på hur tankegången går då liksom typ :)

Linda Färnevik sa...

Njae, alltså... krukor av tidningspapper fungerar lika bra som ett plasthus, och därför är plasthuset överflödigt. Alltså kan jag anse mig inte ha råd med ett sådant, när det finns gratisalternativ som är minst lika bra (bara lite mer... omständiga. ;-))

Jag ska berätta mer om påfåglarna och hur det kom sig att jag blev med sådana, när vi hörs eller ses nästa gång! =)

Annelie sa...

Vad fina, kan riktigt se hur de spatserar runt på gården. Nog måste du kunna ha dom lösa vissa stunder...