torsdag, mars 22, 2012

Jordärtskocksskörd

...och vilken skörd sedan! Jag hade 6 eller 8 plantor i en pallkrage, minns inte riktigt... Och igår plockade jag upp nästan 15 kilo skockor ur jorden! Sorten Bianca gav allra mest, men Fransk röd var inte mycket sämre den. =)

Mycket av det man odlar själv, kostar ju i princip det samma att köpa som frö/plantor, som att köpa som färdig grönsak... Men just jordärtskockor tjänar man verkligen på att odla själv! Kikade på kilopriset på ekologiska skockor på ica igår: 76kr! Det jag plockade upp igår, skulle jag fått ge en tusenlapp för i affären!Den enorma vita skockan längst ner i bild, vägde nästan 600g! =)

6 kommentarer:

Lisette sa...

Jag har också en del skockor liggande i jorden sen i fjol. Fast inte i den mängd du talar om förstås!
Men vad i hela friden gör du med alla dessa skockor????? Snälla ge lite tips. Förresten har du ägg nu? ( läs : söndag eller måndag)

Linda Färnevik sa...

De är ju så goda att bara äta som de är, kokta i saltat vatten och gärna med lite smör till! Fungerar bra som grönsak till vilken mat som helst egentligen... Annars är ju jordärtskockssoppa en delikates! =)

Ägg finns, kom på måndag, det passar mig bäst!

David sa...

hej. den där fransk röd verkar intressant. är de skrovliga, dvs mycket veck?

Linda Färnevik sa...

David: Franska röda är lite konformiga, har inte så mycket småskockor som biancan, men skrovliga är de förstås. Tycker de är lättare att hantera än biancan, vad gäller skalning. De är även fastare och kraftfullare i smaken än biancan. Vill du kan du få några knölar, i utbyte mot de där bönorna...?!

David sa...

hej Linda. låter som en bra affär. jag har andra bönor att erbjuda om du vill ha mer. jag är inte i behov av skockor nu i vår utan får bli till hösten i så fall. skall även få några blommande kinesiska så det blir trångt i landet :)
vart vill du att bönorna skall skickas?

David sa...

hej igen Linda. hoppas att posten gjort sitt och att du fått bönorna. den franska skockan låter intressant men jag kan vänta tills nästa år, har fullt i mitt skockeland för i år. ska även nästa år få en blommande kines, spännande.