fredag, mars 09, 2012

Tekla 8 mars

Vad är det med Tekla och internationella kvinnodagen egentligen? Hon körde i alla fall en favorit i repris och lammade samma datum som i fjol. Svarta fina trillingar, tyvärr är det något fel på en av dem: den lilla tackan är pigg och stark och hungrig, men hon kan inte gå. Eller stå för den delen. Något är galet med hennes rygg/bakben. Ser vi ingen förbättring får vi ta bort henne idag skulle jag tro. Synd förstås, men det finns ju inga rullstolar till lamm...

Annars är antalet lamm nu uppe i 26 stycken. Fräkna fick trillingar 2/3, vilket gick bra men hon behövde lite hjälp: hon bräkte istället för att krysta och därmed kom lammen inte ut trots att de var små och det var gott om plats... (nu förstår jag plötsligt vad barnmorskan menade när jag födde Alma och hon sa till mig "skrik inte, använd kraften till att krysta istället!", för det är ungefär vad jag sa till Fräkna också. ;-)) De två första fick jag därför dra ut åt henne, men nummer tre kom i alla fall lätt, när hon förstått hur hon skulle göra. Fräkna är en exemplarisk mamma och har massor av mjölk, och har därmed klarat matningen av samtliga barn själv från första stund. Inte många tackor som gör det, särskilt inte förstföderskor!

Tempot på lammningar har lugnat sig betydligt fram tills igår;
3/3 fick Panda en stor och regäl son
5/3 fick Rya 2 gossar (det är visst baggår i år! 17 av 26 lamm är av hankön!)
Så igår den 8:e var det först Ella (även kallad kutryggen då hon ser helt bedrövlig ut i kroppsbyggnaden tyvärr...) som fick två bagglamm, sedan Tekla som fick åvanstående trillingar och sist ut Europas fjolårslamm Asia som fick svarta tvillingar, en av varje kön.
I dag har det än så länge kommit ett lamm, Bella, syster till Annuska, fick ett litet vitt tacklamm strax före lunch.
Ella med sin ena son. Helt bedårande är han, med sina hängande öron! Aldrig haft lamm med hängöron förut, han ser nästan ut som en liten åsna ibland... =)

Även om det varit lite lugnt med just lammandet, har det ändå varit massor av jobb hos fåren. Lilla Fyran som fick trillingar1/3, blev 2 dagar efter lammning ordentligt sjuk; trött och orkeslös och matvägrande. Ingen feber, men efter ett par dagar slemmig diaree. Vad det egentligen var för problem vet vi inte men med extra omvårdnad och bla en omgång avmaskning, vomstart och tvångsmatning med saltbalans mår hon nu tämligen bra igen och både äter och dricker. Hoppas hon får fortsätta må bra nu.

En av Fyrans gudasöta trillingar!

I övrigt väntar vi på Berit, Teklas förstfödda (HÄR kan ni se bilder på när Berit föddes 09!) som ser ut att spricka när som helst nu. Jag vet ärligt talat inte om vi någonsin haft en så här tjock tacka. Bilden gör henne inte rättvisa riktigt; Berit är närmare 1 meter bred över ryggen just nu! Jag tror det är fler än tre där inne...

I går falsklarmade hon genom att gå runt och lägga sig och resa sig om vart annat under ett antal timmar, men några lamm har det inte blivit ännu i alla fall och Berit äter och är pigg igen.

4 kommentarer:

Mian sa...

Både den lille med hängöron och Fyrans lilla lamm är helt bedårande.
Berit är verkligen helt galet tjock - tänk om det blir 5 stycken!

Linda Färnevik sa...

Alla 26 är ganska charmiga. =)

Jaa du... Vi har haft femlingar en gång förut faktiskt http://storaaleberg.blogspot.com/2010/03/fem-det-ar-minst-tva-for-mycket.html men då dog en... =/

Lisette sa...

Å så söta de är! Attans också! Jag missade ju att kolla dem i går. Jag hade för bråttom och vädret var inte det bästa. Men de blir ju inte fullvuxna än på ett tag. Jag kommer snart på besök igen. Vakteläggen var förresten jättegoda, första ggn för vår del.

Linda Färnevik sa...

Ja jag förstod att ni hade bråttom! Men det är ca 10 tackor kvar som ska lamma och nej, de blir inte vuxna så fort!

Nästa gång hoppas jag att jag har mer ägg att erbjudam, men kul att ni gillade vakteläggen!