måndag, mars 12, 2012

Torsk på höns

...ja man är väl det, om man har 37 hönor + ett antal tuppar, och ändå går ock köper ett helg gäng till... Men det är ju så roligt med höns av olika raser! Så nu har jag plötsligt 51 hönor. + 13 tuppar (men 2. eller kanske 3, ska bort)

Nya på gården är 8 hönor av rasen vorvek. (De saknar dock tupp, så en sådan är jag på jakt efter nu. ;-) De ville inte gärna bli fotade, men så här ser de i alla fall ut. Gula med svarta kragar och stjärtar!Dessutom 2+4 Rhineländer (+ 2 felfärgade hönor som jag fick med på köpet) Detta är en mycket ovanlig ras i Sverige, det går knappt att hitta någon information alls om dem, men de är väldigt vackra tycker jag! Här ser ni en tupp och 2 hönor i förgrunden.
Här kommer en närmare bild på en av tupparna. Kika närmare på kammen, de ser väldigt speciell ut!De ska enligt säljaren vara guld-blåbandade, men jag tror att de är guld-svartbandade. Tittar jag på tyska bilder ser de ut att vara "rebhuhnfarbig" , vilket betyder rapphönsfärgade. Och guld-svartbandad hette tidigare rapphönstecknad här i Sverige så... För mig spelar det ingen roll vilket, men jag vill ju gärna veta vad jag har. =)

Det här gänget har övertagit araucanornas plats i karantänen. Lite trånt för dem kanske med 16 djur på drygt 4 kvadrat, men med tanke på äggindustins 9 hönor per kvadrat (7 på ekologiska) är det kanske inte så illa trots allt. Det ska ju så småningom till utegårdar också, och då fungerar det nog bra.

Passar på att visa upp "hönsbyschan" lite mer också. Den är inte vacker precis, men fungerar. =)
I ena halvan huserar då de nya, och i andra delen, med ingång från baksidan, bor isbarhönsen. Så här ser det ut inne hos dem. Kollektivredet är ett ombyggt utedass. =)

9 kommentarer:

Nils sa...

Härligt Linda!
Inte dåligt med höns och vilket smart användningsområde för en gammal byscha.
Är tanken att du ska ha det som en "chicken tractor" och flytta runt byschan för nytt gräs några ggr/vecka?
Lycka till med utegårdsbyggandet
//N

Mian sa...

Finingar!
Då kan vi snart köpa ägg igen :-)

Stickeri Stickera sa...

Vilka fina! Den ensamma tuppen på en av bilderna var riktigt snygg.

Linda Färnevik sa...

Mian: det ska nog finnas lite ägg om Jan kommer förbi i morgon! =)

Linda Färnevik sa...

Nisse: bychan kommer stå där den står. Den är inte i akick att förflyttas alls tyvärr. Annars hade det varit väldigt praktiskt...

veronica sa...

Skitschyst kollektivrede!!

Linda Färnevik sa...

Ha ha, SKITschysst var rätta ordet! ;-)

Anonym sa...

Känns lite litet för alla höns med 4 kvm. jag som bor på en gård vill iaf gärna låta hönsen få god plats både ute o inne. jag bryr mig inte om vilka regler köpeägghönsen ha utan hur hönsen ska trivas. bättre att ha få tills man bygger ett stort hönshus väl? för djurens väl iaf.

Linda Färnevik sa...

Anonym: tror att du missförstått något. Djuren sitter i KARANTÄN nu, därav så mycket som 4 höns per kvadrat. (vilket förövrigt inte är särskilt mycket, eftersom de så snart jag känner att det är säkert, även kommer att gå ute)

Det är ju för DJURENS VÄL de sitter i karantän innan de beblandas med andra i det stora hönshuset. För att inte djuren bli sjuka och kanske behöva avlivas? Men du kanske tycker man ska bygga ett stort flådigt hönshus även för karantänsdjur?

För övrigt är det lätt att komma med kritik när man gömmer sig bakom titeln "anonym". Men du är välkommen att presentera dig, och visa gärna upp hur mycket bättre dina egna hönor har det...