söndag, mars 25, 2012

Ska jag inte ha några maraner?

...eller varför lyckas jag aldrig med mina kopparmaraner? =(

En gång köpte jag tre hönor. De levde en vecka, som kom ett okänt, smalt rovdjur och hade ihjäl dem.

Efter det har jag skickat efter ägg ett antal gånger:
Omgång 1: en kyckling. (en höna faktiskt, men henne har jag inte kvar)
Omgång 2: inga kycklingar.
Omgång 3: 5 kycklingar. Samtliga tuppar.

Omgång 4 kläcktes härom dagen, ur dessa fina äggen. Av 29 ägg var 27 hela när de kom fram, och jag fick 10 kycklingar. Så långt är väl allt helt okej. Men kycklingarnarna såg underliga ut, helt fel färger.. och efter kontakt med säljaren visade det sig att jag fått "mix-maraner", inte svart-koppar, som jag bett om. Och visst lägger även mixfärgade maraner säkert fina ägg, men det är ju inget att avla vidare på precis. =( Usch vad besviken jag är...

Nu står mitt sista hopp till ett tjog ägg som jag beställt härifrån, och som ännu inte skickats. Blir det inget vettigt av det kläcket, får jag nog ge upp mina marandrömmar tror jag...

(föresten så var samtliga araucanaägg jag la in obefruktade. Så trist, jag har ändå gott om tuppar i den gruppen... Dock gissar jag att äldstetuppen inte låter de yngre betäcka, och han är ju uppenbarligen inte fertil själv, så nu är det slut på det roliga för hans del...)

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Vad trist :-(( Konstigt hur det verkar "gå troll" i vissa projekt.
Hoppas nästa gäng funkar.
Förresten, lösenordet idag var "ovicid" ! Äggdöden, alltså - hoppas att det bara var slump...

Bokedalens Paradis sa...

Får du någon kompensation?

Önskar dig lycka till!!!

Anna

Bokedalens paradis!

Linda Färnevik sa...

Ja jag har blivit lovad kompensation, så det är lugnt på den fronten. Däremot kan jag ju inte få tillbaka alla pengar, varken för äggen eller frakten och det förstår jag ju... Men när man går hemma på vårdnadsbidrag så känns ju varenda hundralapp som man lägger ut, och då vill man ju gärna få ut så mycket som möjligt av sina pengar. =)

Stickeri Stickera sa...

Jag hoppas också på att kunna få maraner. Har varit i kontakt med en om maranägg och jag har inte tänkt mig mer än ett tiotal ägg och så får det bli så många kycklingar det vill från dem. Men det är inte klart än om jag kan få ägg. Har planerat starta kläckaren vid påsk om svärfar får den att fungera.
/Paulina