måndag, januari 12, 2009

De där äggen vill inte jag äta...!

Vad äter ankor? Tja, de äter spannmål, hönsfoder, div grönt, lite matrester.... mask kanske. Men det äter inte hela levande möss, det är jag säker på. VAR jag säker på. Nu har jag börjat undra...


Min ena gulankshona är nämligen förtjust i helt andra kulinariska upplevelser än de jag serverar.


Våra älskade (?) katter plockar hem väldigt mycket näbbmöss till gården utan att för den skull äta upp dem, de bara lägger dem lite överallt, mer eller mindre döda. Detta har ankhonan uppmärksammat och så fort hon ser en katt med ngt i munnen vagg-rusar hon fram för att ta del av bytet. Katterna tycker det är helt ok att bjuda ankan på näbbmössen och släpper dem bara, och ankan, ja hon äter upp dem. Hela. Ibland fortfarande levande och sprattlande. URK!


Det påstås att äggen tar smak av det fågeln äter. De här ankäggen smakar med all säkerhet MUS! Jag vill faktiskt inte äta ägg med mussmak!

7 kommentarer:

lilian sa...

Tänk då på Linda, att dessa ankor också äter levande, beska, oätliga sniglar!!!!!!
UHA

Linda Färnevik sa...

Fast sniglar har inget skelett, päls...?! Tveksamt hur hon ska smäta museländet.

Sniglar har vi inga här!

A home far away sa...

Nää fy vad äckligt! Jag skulle inte äta de äggen, håller med dig!

Kram Gunilla i Singapore

Anonym sa...

Hrm... skönt ändå att bli av med näbbmössen som katter aldrig äter. Vår katts skörd bara ligger och dräller tills skatorna tar dem (vilket ju iofs brukar gå ganska fort).

Nina sa...

ja visst är det äckligt men min hund tuggar ju dem som snacks- kras kras......
precis samma hund som ger en hundpussar - just så äckligt är det ;=D

Fake cake sa...

jajamensan när vi hade blåankor o gulankor så såg jag ett flertal ggr att de åt möss. Värre var när de åt döda ankfoster...
De är nog asätare haha
fast höns äter alla olika djur de kommer åt, döda som levande med så lika äckligt isåfall och nog ingen fara;)

Ha det gott

Anonym sa...

Mina ankor trycker gärna i sig grodor om det finns. De sväljer dem hela och levande utan problem. Gottigott.
Hönsen äter möss, iallafall mina.
/Malin