torsdag, januari 01, 2009

Våran nyårsafton.. och året som gick: 2008

...firades i lugn och ro med god mat och starkaste drycken var väl Champis...! =) Tände en brasa ute på gärdet istället för fyrverkerier precis som förra året och satt där och mös. (för det heter väl mös va? inte "myste" som jag skrev först... =))
Djuren klarade nyåret förvånadsvärt bra, hästarna har vant sig vid smällandet och blixtrandet och stod och tuggade sitt hö. Fåren var ganska stressade däremot, men ändå gick det över förväntan.

Jag avskyr fyrverkerier, hur fint det än är. Ett slöseri på det mesta, och skrämmer både den ena och den andra sortens djur. Hade det inte varit för att jag inte tror på det där med att förbjuda allt hela tiden, så hade jag varit för ett förbud mot fyrverkerier! =)

Och året som gick då? Vi har flyttat in på vår drömgård, jobbat och slitit och renoverat, byggt lite nytt och utökat djurskaran. Precis likadant kommer det nog vara de närmaste 10 åren eller så (förutom det första, vi har inte tänkt flytta ngt mer)!

Ett nyårslöfte ska jag dock avlägga. Eller två, faktiskt.
1) jag ska gå till tandläkaren under 2009. Det var 5-6 år sedan sist...
2)Jag ska inte heller detta år köpa en endaste limpa bröd. Här ska enbart förtäras hembakt. =)

Sedan är väl planerna att fortsätta i samma stil som det gångna året: köpa så mkt som möjligt begagnat eller på loppisar, äta mer vegetarisk mat, handla ekologiskt och närproducerat och undvika halvfabrikat (och helfabrikat förstås!) så långt som det bara är möjligt...

Ska försöka rensa ut ännu mera av alla konstgjorda tillsatsämnen i maten och natriumglutamat ska fortsätta vara bannlyst till makens stora förtret. (Grillkryddeälskare som han är. Vet ngn om det finns grillkrydda eller dyl. utan smakförstärkare?)

Inspirerad av flera andra bloggar ska jag väl lägga till att jag ska försöka prioritera min hälsa, vilket för min del innebär att fortsätta röra på mig ordentligt! Resten, det tar vi som det kommer!
Gott Nytt År på er därute!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt sätt att fira nyår på! Önskar dig och de dina ett riktigt gott nytt år! Kram

Skumme sa...

Här kommer en sen kommentar men bättre sent än aldrig ;-). Lyckades du hitta grillkrydda utan glutamat? Kryddhuset i Ljung har annars :-)