torsdag, januari 15, 2009

Skogen igen

Idag drog vi ut drygt 20 stockar med sax och linor. Terrängen var ganska enkel att dra i, fast en del stockar var svåra att komma åt pga mkt sly, dikten, tätt med träd och dyl. Dimma fick emellanåt stå nere i diktet med mindre träd böjda under magen och mellan benen. Lite konstigt och onödigt tyckte nog Dimma, men hon accepterade. =)

En del större stockar blev det också, precis som guba sagt tidigare så lär hon sig/orkar hon dra större och större stockar väldigt fort, för bara 2 veckor sedan fick hon kämpa sig halvt fördärvad trots medlut med en stock vars likar hon nu drar uppför, flera på raken, utan problem. Visst får hon anstränga sig och ta i, men det är ju meningen! =)

Att bilderna som tas när vi är i skogen är så dåliga får ni ha överseende med. Det är riktigt svårt att köra häst och fota samtidigt, och min kamera som har svårt för rörliga objekt gör inte det hela lättare...!

En tall på väg
Färdig med dagens arbete. en ngt rykande Dimma bakom ca hälften av dagens "skörd".


5 kommentarer:

guba sa...

Bra jobbat, stolta skall ni vara som faktiskt för ett kulturarv vidare. Det hästen gjorde i skogen tillsammans med sin kusk har format vårt land och lagt grunden till den välfärd vi har.

Starkare för var dag javisst och än har du som sagt inte sett slutet på Dimmas utveckling styrke och teknikmässigt.

Den där rotstocken skulle vara intressant att få en beskrivning om hur den hamnade där uppe.

Linda Färnevik sa...

Jag det är både kulturarv och jäkligt roligt! Och nödvändigt på sina ställen, om man inte vill halvt kalhugga och jämna stenmurar, diken och annat med marken! (visst, en sådan där terränghjuling hade kanske fungerat,men jag föredrar terränghoving, eller ngt =)))

Jag är jäkligt stark, så den rotstocken lyfte jag upp där lätt som en plätt!

Njae, vi råkade faktiskt dra upp den. Tanken var att den skulle ligge jämte de två som redan var framdragna, men då snubblar jag till på ngt (mina egna fötter, antagligen ) och drar då i höger töm så att Dimma kliver in över de tidigare. Rotstockens framända glider upp på den tidigare stockens sida, och när jag rätar ut Dimma igen så ligger stocken däruppe!

guba sa...

Som jag misstänkte, du har ovetandes gjort vad du kommer att göra på rutin nu när du väl kommit på att det går.
Det går faktiskt att med sax lägga upp åtminstone två - tre lager på det viset. Börja från ena änden kör emot från sidan och sväng in Dimma bakom stocken/arna så kommer saxen med nästa sock att ta sig upp på de liggande, kör lagom långt fram tvärsöver de liggande och sväng sedan emot dem och gå i längsriktningen tills änden tangerar de redan avlagda stockarna.
När traven blir för lång lägger man en tvärslå snett mot det håll du kommer ifrån, från traven ner till mark så glider stocken över och upp på denna.
Bra träning och ett snyggt resultat att saxa en trave av virket, imponerar på de flesta.

Undrar om det där blev begripligt??. Ja ja du kan ju redan, he he.

Linda Färnevik sa...

Inte helt begripligt =), men jag vet ungefär hur "jag gjorde" (råkade göra) och läser jag din beskrivning 10 ggr till så ska vi nog prova det nästa gång! Alltid roligt att prova och lära sig nya saker. Dessutom gillar Dimma att få tänka och koncentrera sig också, inte bara nvända muskelstyrka! Och som sagt, kul att kunna trava litegrann utan att behöva lyfta själv!

Linda Färnevik sa...

Jag läser och läser, kan du inte rita lite teckningar åt mig i paint eller så, jag hänger inte riktigt med... Jag kör emot stockarna från sidan ja, men vart ska hästen gå sedan...? för att stapla flera alltså. hm, jag får testa mig fram! Ser redan fram emot det! =)