fredag, januari 30, 2009

Mesekaka!

Hittade ett spännande och enkelt (ovanlig kombination?) recept i boken "Brödälskare" som jag var tvungen att prova! "Bocken Hugos mesekaka", med getmessmör... Nu hade jag inget getmessmör, men väl vanligt, och det gick fint det också! Supergott (men väldigt mäktigt) med vispad grädde och jordgubbar!

Mesekaka

Degskal: 2dl dinkelsikt, 100g smör, 50g messmör, 1 äggula. -Blanda väl. ställ i kylen 30min. Tryck ut degen i en form med låga kanter och förgrädda skalet i 200 grader 10 min.

Fyllning: 1 ägg och 1 äggvita, 1dl socker, 50g messmör, 100g hackade hasselnötter, ½dl dinkelsikt, 50g smält smör. - Vispa ihop ingredienserna till fyllningen och häll i det förgräddade pajskalet. Grädda i ugnen i 175 grader i 20min. Låt svalna innan servering. Perfekt till "fredagsmys"!

Inga kommentarer: