onsdag, januari 14, 2009

Mmmm, glass!

Idag har jag för första gången gjort egen glass! Riktig glass innehållande endast ägg, grädde, florsocker och vaniljstång. Så otroligt gott! Vette tusan om jag någonsin vill köpa glass mer, den här smaken nådde liksom en helt annan dimension!

Inte särskilt svårt heller trots brist på glassmaskin ( rörde i "smeten" var 20:e minut under 3 timmar i frysen istället vilket gick finemang!)

Vill bara rekomendra alla er andra att göra ett försök också! Ni kommer inte bli besvikna! Receptet hittade jag här hos Mimmis Mat ! Där finns också gott om annat smaskigt... Just nu mkt indiskt, som låter hur gott som helst!

Nu är dock äggen slut tack vare ugnspannkaka till lunch och så glassen då, och bara två hönor värper så nu blir det till att leva äggfattigt ett tag. =/

(Föresten, ni som inte tyckte ankans näbbmusätande var så läskigt, så bjuder jag er gärna på MUSSMAKANDE glass till sommaren! =))

2 kommentarer:

Nina sa...

Jag fick en glassmaskin i julklapp och ja det är mycket godare och lyxigare på något vis ...man känner verkligen smakerna. Vi har gjort bananglass och blåbär...

tjoho ifrån mig !

du hade ringt igår ; var det någe viktigt?

Fake cake sa...

haha nä tack ingen musglass här inte;)
fast jag tror inte att äggen smakar alt tar skada av ankembryo alt möss dock;)
Då skulle du se vad våra hushållsgrisar åt, då hade du aldrig ätit griskött mer;)

Skämt o sido jag har aldrig tänkt på vad ägg skulle ta varken smak el annat av vad de äter förutom fisk.
Jag vill inte veta för då mår jag nog illa.

jag skrev lite vimsigt ang om värmelampor. Tack ändå men jag menar att det inte går att hitta stora lampor längre då jst de slutat att tillverkas. De små är lite för små för hönsen på pinnarna nämligen. Skulle haft till fasanerna o pärlhönsen i stallet och vid behov till annat.

ha en bra dag