onsdag, februari 03, 2010

Fårklippning och tillvaratagning av ull

I år har jag tänkt göra ett försök att ta till vara på åtminstone en del av ullen. Skräpullen går fortfarande till grisarna, men resten är nu insamlat i påsar efter färg. Till min hjälp har jag en kardbänk (även kallad skrubbstol eller skrubba), ett hemmabygge av platsbesparande modell som saknar egna ben och istället monteras mellan ett par stolar. Fördelen med en kardbänk är att skrubborna är stora och tar mer ull åt gången än de betydligt mindre handkardorna, och eftersom den ena sitter fast i bänken kan man använda bägge händerna till den kvarvarande vilket gör arbetet lättare. Min bänk har lätt böjda skrubbor vilket tydligen ska vara lättare att arbeta med, helt plana skrubbor tenderar att bli tunghanterade. Vad det ska bli av det hela återstår att se, men jag har tänkt att försöka mig på tovning, och vem vet, kanske provar jag även att spinna.

Ja, som ni förstår har fåren klippts idag. Känns väl sådär egentligen att klippa dem mitt i vintern och snöyran (trots att de står väl skyddade inne...=)), men vi räknar med att lammen börjar dyka upp om 1-1½ månad, så då är det var ju lämpligt att klippa nu.


När vi ändå var igång passade vi på att väga och klippa klövar också, de vuxna tackorna låg med få undantag på en vikt mellan ca 60 och 70 kg. Baggen fick inte plats i vågen =) men han landar nog på ungefär 100kg. Alla vuxna får samt Teklas majfödda töser var otroligt fina i hullet, runda och goa, men augusti(tack)lammen, samt Marängs april-lamm och lilla fläckiga Europa var däremot i tunnaste laget så de får stanna i ladugården och stödfodras med lite kraftfoder ett tag och växa till dig. Normalt sett ger vi inte våra får kraftfoder och det brukar inte behövas, men de här sena lammen har visst fått svårt att hålla hullet den här kalla vintern, så de kan behöva lite hjälp på traven.


Även det svarta bagglamm som ska till slakt fick stanna inne, han har vuxit lite dåligt av samma anledning som sina halvsystrar, bara gått upp 3 kg den senaste månaden. Det får dröja ännu ett tag innan han hamnar i frysen, och skinnet hans har jag tänkt skicka på beredning (för första gången!). Nu är det ju heller ingen brådska längre att få iväg skinnet, vi hade ju hoppats på att få använda det som babyskinn i septemer men det blev ju inte så... Utan han kan få växa till sig i lugn och ro någon månad till.

1 kommentar:

lilian sa...

får jag tinga lite ull??

av alla färger??

Vi kan byta med färgad ull, som jag har om du vill tova

kram ma