tisdag, februari 23, 2010

inte riktigt RIESKA

Häromdagen serverades det potatismos här, och jag gjorde extra mycket för jag ville prova fru Anderssons tips om vad man gör med överblivet mos. Nu var det här ju egentligen inte överblivit i vanlig mening, jag hade ju fullt medvetet gjort på tok för mkt, men ändå. =)

Av potatismos, kornmjöl och ägg göra man det finska brödet RIESKA, som enligt fru Anderssons anvisningar görs på följande sätt:
"Tag lika delar mos och kornmjöl, blanda det med ett gäng ägg, har inga exakta mått, men kanske två ägg per halvliter mos. Kanske lite salt i om moset inte är väldigt kryddat.
Forma platta rundlar med mjöliga händer, picka med gaffel, grädda 250 grader en kvart ungefär eller nåt, dom ska bli lite brunfläckiga."

Det lät ju lovande, och eftersom jag visste att jag hade kornmjöl i skafferiet, kokade jag massor av potatismos.

Dax att baka då. Hittar inget kornmjöl. Nähä, vad gör jag nu med allt mos?! Jag följde receptet, men bytte ut kornmjölet mot vad jag hade hemma, det fick bli rågmjöl. Resultatet? Jo det blev ätbart, men ingen höjdare enligt mig. Resten av familjen tyckte dock att det var ganska gott. Men någon riktigt RIESKA, det blev det förstås inte med helt fel mjölsort!

I övrigt så frodas Fido. Ja ni vet, den nysatta surdegen. Vid en ålder av 6 dygn bubblar han så här fint!

Inga kommentarer: