onsdag, februari 10, 2010

Långa ben, och lite amigurumi också

Hur snabbt kan en blivande 4-åring växa egentligen? Jag vet inte om det är tillväxthormoner i maten eller ngt, för så som Alma växer nu, har hon inte gjort sedan hon var bebis. =)

Främst är det benen som växer, byxorna i stl 110 som hon fick i november, är nu hopplöst urväxta på längden och har förpassats till vinden. Byxorna i stl 116 som hon fick i julklapp är precis pefekta i längden , men fortsätter hon växa så här så kommer vi få lägga bort dem om ngn månad. (på tal om stl 116, Alma plockade fram två sommarklänningar i den storleken i morse. De täckte inte rumpan helt ens. Men de kan iaf få ett andra liv som tunikor. =))

Och julklappsoverallen i stl 110 som vart lite stor då, krympte ngt i tvätten, och i kombination med att hon vuxit så mkt är den nu urvuxen... Både i kroppen och benen. Vinden för den också alltså, efter mindre än 2 månaders användning. Jag hade önskat att den skulle klarat säsongen ut, men... Nu får hon använda overallen från Carmen, men iom att den inte tål väta särskilt bra så får den kombineras med galonbyxor. STORA galonbyxor.
___________________________________________________________
Virkningen fortsätter på lediga stunder. Jag har kikat lite på nätet, det finns drösvis med hemsidor, och ännu fler bloggar om amiguramis, börjar man söka så hittar man hur mkt som helst. Trodde väl aldrig att det var så populärt som det faktiskt verkar vara!

Som lite omväxling till allt det gråa virkandet på katten, så blev det en liten, liten fisk, knappt 5 cm lång, när jag testade lite olika för mig nya maskor, "magisk ring" t.ex.

Mönstret till fisken hittar du hos Häxan sytant. Perfekt nybörjar-amigurumi, tog mindre än en timme att tillverka trots virkhjälp av en viss liten fröken. =) Fisken tyckte Alma att vi skulle hänga där "gubbar har en gran", dvs i backspegeln, så det gjorde vi.

5 kommentarer:

Elin Gilenmyr sa...

Söt fisk

Madelene sa...

Är det julgröten som hon växt av?? ;D
Synd du inte bor närmre, har en overall i strl 110/116 som kanske kunnat passa? Köpte en extra till bonusbarnet när det var bra pris på dom, men det verkar som hon klarar sig bra med den hon har.
Hon har dessutom börjat dra iväg mot strl 122 så vill du att vi ska ta med kläder i strl 116 när vi far till Greva så säg bara till! Har barnkläder till ett helt barnhem känns det som.

Jättesöt fisk!
Jag är helt kass på allt sådant där som virka, sy och sticka så jag är jätteimpad av dig!

Linda Färnevik sa...

Tack för erbjudandet Madde, jättesnällt, men till Greva börjar nog Alma också behöva 122 misstänker jag. (hon har lite 122 redan, som fungerar utmärkt att använda. Man får vika upp ärmar, men i övrigt passar det.)

Hur gammal äe bonustösen föresten? Har för mig att hon är ngt år äldre än Alma va?

Madelene sa...

Frida är 4,5 nu, fyller 5 i juli. Jag tycker hon är jättelång, men verkar som Alma växt ikapp henne. Då jag först träffade Frida när hon var dryga 3 år så tror jag hon precis börjat med 98.Nu 1,5 år senare så drar hon 122 istället.

Linda Färnevik sa...

Alma drog 104 som nybliven 3-åring. Så hon är nog modellen större! =)