lördag, februari 20, 2010

Odling i snöstormen

Vilket väder vi har haft den här vintern! En sådan här vinter har jag faktiskt aldrig tidigare varit med om i mitt liv. Snö, massor av snö, och kallt, ofta riktigt kallt, i flera månader i sträck! För nästan ett år sedan, det skiljer bara några dagar, såg det ut så här

(okej, och så här...)

I år... ser det helt annorlunda ut. Mer som det ska göra på vintern förvisso, men jag är rätt trött på det. Snöstorm och -9 är det här idag. Det ni ser här nedan, är ingången till våran jordkällare.

Grisarnas hage täcktes av ett snölager som var ungefär dubbelt så tjockt som grisarnas egen höjd. Bara att ta fram snöskyffeln och göra en gång till toan (som alla utom Gertrud använder. Hon har inte fattat att grisar är renliga djur, utan bajsar hellre inne än går ut i snön...) och matplatsen.

Trots att snön vräker ner utanför, så spirar årets första frön på fönsterbrädan.
Det är basilika, den krydda som är mig allra allra kärast. Jag är nämligen obotligt beroende av pesto. Pesto är verkligen gott på ALLT! Pasta, bröd... Mmmm... Vintern har tyvärr varit fattig på pesto, men jag hoppas snart kunna råda bot på det.

Även den övervintrade physalisen spirar av nya gröna skott. Lite rangliga trots placering i söderfönster, men ändå.

Och tillsist, en pelargon som inte förstått att"än så är det vinter"...


3 kommentarer:

Göran sa...

Tack för vårlig inspiration.
Det var just vad jag behövde efter ett par timmars transpiration med snöskyffeln.

Beppan sa...

Oj - övervintrar du Physalis?
Visste inte att det går...
Köper ny varje vår!

Linda Färnevik sa...

Det verkar gå iaf! =) Vissa påstår att physalis är två-årig, andra att den är flerårig... vi får väl se. Jag klippte ner den ganska hårt i höstas, för den var över 2 meter hög när den skulle in, och då sköt den genast massa nya skott.

Det här är en frösådd som nu är ganska exakt 1 år gammal.