torsdag, februari 11, 2010

Superhjälte-alv-katten!

Sent i gårkväll blev hon färdig, superhjältekatten. Fast jag tycker mer att hon ser ut att vara en alv-katt, eller så, men det är ju inte min åsikt som räknas.

Tanken var från början att hon skulle bli en helt vanlig katt fast "av tråd", som Alma vill uttrycka det, men när sedan Alma kläckte ideén om att katten skulle vara SUPERHJÄLTE, utrustades kissen snabbt med gnistrande mantel och hatt, allt efter Almas anvisningar. Kanske hade det varit mer korrekt att virka även superhjältekläderna, men vi hade så roligt tyg mm hemma så det fick bli som Alma föreslog.

Superhjältekatten är 45 cm lång från topp till tå, men eftersom hon inte är kapabel att stå upp själv så är det måttet knappast särskilt intressant. Sitthöjden är dryga 30cm.

Här har lma & Superhjältekatten morgonmys tillsammans.
Mönstret kommer från SvartaFåret, men i ärlighetens namn så har jag inte följt mönstret så där överdrivet mycket, tyckte inte det var särskilt mkt att hurra för.... Det enda som följt mönstret till fullo är tassar och ben (eller nej föresten, baktassarna har jag ju justerat lite också...) , medan ögon, öron, svans och kropp är helt virkade på frihand., och huvudet ngt mitt emellan. =) (ett par bilder från tillverkningen kan ni se här)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses vilken fin katt !!!

nordicharps sa...

"Är det en fågel?" "Är det en flygplan?" "Nej - det är Superhjälte-alv-katten!!" Vad bra hon blev - en riktig personlighet1

Madelene sa...

Blev ju jättebra!! Tänk den som kunde göra så fina saker till sina barn! Alma har det bra hon! KRAM

Linda Färnevik sa...

Tack! Kul att ni gillade henne, det gör Alma också. =)

Det var mycket tårar här i morse över att superhjältekatten inte fick följa med till dagis, men vi kompromissade, så katten fick åka med i bilen men inte följa med in. Alma hann dock bara innanför dörrarna så ropade hon ut att "mamma har virkat en katt till MIG!".

Det är faktiskt jätteroligt att få ta på sitt barn saker man själv gjort, eller som i det här fallet, ge det uppskattade leksaker...

Enda problemet blir väl när barnet sedan bara vill ha på sig det mamma gjort: Dagis vill att de inte har stickade mössor i det här vädret iom att det fastnar så mkt snö i dem och barnen därmed blir blöta, men Alma vägrar absolut ha på sig ngt annat än blom-mössan...

Östervik9 sa...

Gud vilken fin katt, en sådan vill jag också sy till min dotter, hon skulle älska den:)
//camilla

Anonym sa...

Va duktig du är!! Superhjälte-alv-katten är superfin. Tänk om man hadde kunnat göra så fina saker...

Lyckliga Alma.
Kram Pernilla

Anonym sa...

Å jag vill ha både hjältekatten och firren!

Kanonduktig du är!!!