lördag, februari 06, 2010

Ulltvätt

Enligt boken om tovning som jag har hemma, så bör finull tvättas före kardning för att den lätt bildar små kulor vid kardning, istället för ett slätt lager på kardorna. Bokförfattarens teori är att fettet klibbar ihop de mkt fina och förhållandevis korta fibrerna och bidrar till att trilla dem till bollar. Om det stämmer vet jag inte, men jag har iaf följt rekomendationen och tvättat ullen.
Ullen före tvättning, jag upplevde den som relativt ren.

Tvättvarianten jag använde mig av var varmtvätt utan tvättmedel, vilket skulle ta bort smuts och fett till ca 80%. Det gick ut på att låta ullen ligga i 40 gradigt vatten i 10 min så att kaliumsalter och fettsyror bildar en tvål som löser än mer fett i ullen. Vattnet var tvunget att hålla sig över 40 grader under hela blötläggningstiden för att förtvålningen skulle ske.

Och så här ren var visst ullen. Det här är vattnet efter första blötläggningen. =)

Sedan fortsatte jag att skölja ullen i vatten av samma temperatur tills vattnet var rent. Så plockades ullen upp för vidare lätt centrifugering i tvättmskinen

Och slutligen skakades den ut och lades att torka på handuksklädda trådbackar. Så nu är vårt lilla, lilla, lilla badrum än trängre än vanligt, med en massa ull på tork över hela golvet!

Det här var då steg ett mot att försöka göra någonting annat av ulen än att bara låta grisarna använda den som bäddmaterial. Fortsättning följer. =) Nästa steg är att ta kardbänken i bruk.

4 kommentarer:

lilian sa...

UHA, vad det ser äckligt ut efteråt-------hopfiltat och bedrövligt. Kan man verkligen göra något av det??
Jag har aldrig tvättat förrän efter spinning.

kram ma

Linda Färnevik sa...

Det är inte hopfiltat, ser bara så ut för att det är så blött! Vi får väl se vad man kan hitta på, som sagt så ska det enligt författaren vara lättare om man tvättar innan... Och är det inte det, så får väl grisarna lite mer ren ull, så gör jag ett nytt försök med otvättad ull!

StickLena =KnitLena sa...

Såna lyxgrisar! Ha finull att sova på om inte det är lyckliga grisar, så vet jag inte vad en lycklig gris är!

Linda Färnevik sa...

Jo nog är det glada grisar alltid! =)

Har du sett bilen på gris i ull Lena? den finns att beskåda här:
http://storaaleberg.blogspot.com/2009/10/alernativt-anvandningsomrade.html