lördag, februari 06, 2010

Utvärdering av nya äggkläckaren

Så var första kläckningen i min nya Hemel avklarad. Dax för en utvärdering av maskinen kanske?

Jag måste säga att kläckningen gått över förväntan, trots att jag behövt öppna maskinen flera ggr under kläckningen (info om det kommer längre ner...) och äggen inte har haft den bästa starten sas (mina egna förvarades i ett 0-gradigt hönshus, och de inköpta var värpta i ett helt ouppvärmt hönshus i värmland under en period med runt 25 minus.... Dessutom hann en del av dem bli för gamla eftersom maskinen inte kom som utlovats...)

Av mina egna (appenzeller och grönvärpare) var det bara ett fåtal som inte blev kycklingar ( 2 guldfärgade appenzeller-hönskycklor finns till salu!).

De köpta äggen från maran och isbar fick jag två kycklingar av varje sort från. Övriga maranägg var obefruktade (alt. hade inga foster kunnat utvecklas i) och bland isbaräggen så var det många med foster som dött pga sprickor i äggen som jag inte sett från början. Antagligen ett resultat av kylan. Men inte illa att det alls blev några kycklingar av de köpta äggen tycker jag! Så fort temperaturen blir bättre, så ska jag göra ett nytt försök med bägge raserna.

Dock så undrar jag lite hur tillverkarna tänkt när de konstruerat dörren... När kläckbacken ligger kloss an mot dörren, så blir det en springa på 12-13 mm fram till glaset, iom att det är en tjock list på insidan av dörren. Där kan små näpna appenzellerkycklingar klämma sig ner och drunkna i vattenbehållarna!

Det ramlade ner ett par stycken igår innan jag insett problemet, som tur var satt Alma vid kläckaren just då och var snabb att ropa på mamma. Den tillfälliga lösningen består som ni ser av två cd-fodral i dörren. Men det känns ju som att sådana här missar ska inte finnas i såpass dyra maskiner! Upplockning av kycklingar och insättning av trillskydd i form av cd-skivor =) tvingade mig att öppna maskinen ett par ggr under pågående kläckning vilket ju bör undvikas... Men som sagt, det kläckte som det skulle i alla fall.

I övrigt hade jag önskat att vattenbehållarna var djupare för är några kycklingar sena ut hinner behållarna torka ut, iom att man inte bör öppna maskinen de sista dagarna samt under själva kläckningen. Men behållarna behöver fyllas åtminstone efter 2½-3 dygn så den ekvationen stämmer inte riktigt... Det blir till att sätta in egna behållare till nästa kläckning.

Nästa kläckning ja, den dröjer nog lite för nu har mina hönor insett att det nog är vinter trots allt, och jag får bara ett par ägg om dagen. Men om ngn annan behöver hjälp att kläcka sina ägg så får ni säga till, jag har tänkt att maskinen ska få betala av lite av elen den drar =) genom att kläcka åt andra också om det är någon som önskar detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det kul med kläckare.... Jag har trätt nylonstrumpor runt mina vattenbehållare. På så vis kan inga kycklingar drunkna. Men håller med om att det är en miss av tillverkaren.

Lycka till med nästa kläckning.
Pernilla skällaredsgård