söndag, februari 28, 2010

Ruckelångest

...kallar jag det som jag ibland drabbas av, när jag känner att vi bor för ruckligt. När jag tittar mig omkring i ett rum och inser att allt är fult och provisoriskt och ofärdigt. Skittrist är det, rent ut sagt, som tur är drabbas jag inte av det så ofta (konstigt nog, det borde jag kanske, med tanke på hur här ser ut?).

Ruckelångesten brukar oftast dyka upp när jag får se någon annans nyrenoverade kök eller badrum (för det är i regel de två rummen hos oss som ger mig mest ruckelångest. Med släppande plastmattor, tvättmaskinen inne i duschen, spiskåpor hängande på trekvart osv.)

Den här gången var det köket som jag såg på med oblida ögon. Visst inser jag att med våra ekonomiska och tidmässiga begränsningar att det aldrig kommer bli ngt tjusigt katalogkök, men det kräver (och vill, det känns opersonligt och onödigt...) jag inte heller... Det måste inte vara sprillans nytt och vackert och perfekt men...

Det vore fint att ha kakel som täcker hela väggen som ska kaklas och inte bara delar av den, att ha luckor för skåpen och hyllor däri, att ha utgångshål för fläkten (kolfilter fungerar inte tillräckligt bra tycker jag!)... kanske ett kylskåp med handtag på, och som inte behöver frostas av vareviga månad... Och ett golv där hela golvet täcks av samma material.. och helst ska det materialet inte vara jättegammal plastmatta med fläckar som inte går bort...

Ja det hade varit fint med ett sådant kök... *drömmer mig bort* Men när ska man ha tid? (för att inte tala om pengar!) Sådant som köksrenovering är ju dessvärre lågprioritet här. Men drömma kan man ju...

Och mitt i allt det här, vet ni vad som är jobbigast? Inte det faktum att jag har ett fult kök, ångesten baseras nog allra mest på vetskapen att jag visst är mer matrealist än vad jag vill vara. Och uppenbarligen vill ha saker bara för sakens skull; det mesta som jag vill ändra på är ju mycket en estetisk fråga... För det går egentligen ganska bra att laga mat och diska i ett fult kök också...

11 kommentarer:

lilian sa...

Det du drabbats av är v-å-r-k-ä-n-s-l-o-r!!!!!!!!

Det är så f-u-l-t ute, när allt som gömts i snön kommer fram, att man som du kan drabbas av ruckelångest eller som jag av pryttelångest.

Ni har ett jättefint hus och allting måste få ha sin tid!!!!!
Ingen blir lyckligare av att bo i ett dukkehjem!

kram ma

Linda Färnevik sa...

=)

Vad är pryttelångest mamma? Att du får ångest över att du har för mkt pryttlar? eller föratt du vill köpa fler pryttlar?

lilian sa...

Svaret på frågorna blir nog njae.........
Fibrer, garn och tyg högt och lågt--------pelargonsticklingar och frösådder överallt......
för att inte tala om böcker.......
och ändå finns det alltid något nytt, som är spännande!!..:-)
ma

Linda Färnevik sa...

En kombination av bägge, alltså. Du har för mkt överallt, men vill ha lite till. Själv har jag blivit sugen på att testa luffarslöjd...

lilian sa...

Snart kurs på blå stället.
Hänger du med?

Linda Färnevik sa...

Enligt Blå Ställets kalendarium var det kursen I GÅR?

Anonym sa...

Jag vet precis hur det känns, det är exakt samma här hos mig. Och vi har inte ens en spiskåpa uppe...den ligger bredvid på golvet. Där jag har rivit ut tre högskåp och upptäckt att det inte finns någon plastmatta under, inte heller tapeter eller något. Och när jag tog ned de gula trasiga lysrörsarmaturerna upptäckte jag att tidigare ägare har kapat hål i taket med vinkelkap = stort fult hål i trasig takpanel... jättekul.
Iallafall så badrummet blivit klar som tur är, efter en vinter med dusch ute i uthuset... Nä, man får vara glad att man är frisk :-D och snart är det vår och man kan gå ut och stänga dörren om allt man inte vill se. *längtar mycket*

-Hönsmammann- sa...

Klokt sagt!

Familjen Andersson sa...

Kom och titta på vårt katastrofla "badrum" så känns det nog lite bättre :)

Linda Färnevik sa...

=) Det känns säkert bättre, ända tills jag går in i erat fantastiska kök.=D Då blir det hela bara värreju!

nordicharps sa...

Jag tror också att det har att göra med att man är inomhus ALLDELES för mycket och har inget annat att titta på än ens fula golv, hål i panel gallfärgade trappmatta (försök att säga det när man är full - "trappmatta, trappmatta, trappmatta...").
Och jag är SÅ trött på att förska hitta nya ställen där jag kan slänga vedaskan där det gör mer nytta än skada. Puss!!